Valokuva mukana maalauksessa
Hartikainen, Anna-Kaisa (2017)
Hartikainen, Anna-Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918875
Tiivistelmä
Esittäviä maalauksia tehdessäni käytän maalatessani taustalla usein valokuvaa, josta on tullut minulle luonnostelun muoto. Olen pohtinut valokuvan käyttöä ja sitä, miten se vaikuttaa maalaukseen. Milloin valokuvan kopiointi muuttuu itsenäiseksi taideteokseksi ja mitä eroa on maalauksen mekityksellä ja arvolla, jos se on maalattu valokuvasta, verrattaen elävästä havainnosta maalattuun teokseen?
Opinnäytetyössäni käsittelen ensin historiaa; valokuvan keksimistä ja aikaa, jolloin valokuva oli useimpien ihmisten saavutettavissa, sekä otan joitakin esimerkkejä tuon ajan maalareiden valokuvan käytöstä. Käytän päälähteinä Gabriel P. Weisbergin ja Jean-Francois Rauzierin tekstejä kirjassa Arjen sankarit – Naturalismi kuvataiteessa, valokuvassa ja elokuvassa 1875-1918 sekä taidehistoroitsija Leena Sarasteen tutkielmaan kirjassa Valokuva tradition ja toden välissä. Sivuan myös katuvalokuvauksen syntyä valokuvaaja Raimo Kososen tutkielman pohjalta.
Toisessa osiossa keskityn valokuvaan ja elävään havaintoon. Pohdin tätä kautta myös taiteentekijän ja -kokijan sisäistä maailmaa; havainnointia ja katsomista itsenäisenä tapahtumana sekä valokuvan kopioinnin ja maalaten tehdyn tulkinnan eroja. Vertaan taidemaalareita Lucian Freudia, joka on käyttänyt maalauksissaan elävää havaintoa sekä Eric Fischliä, joka rakentaa uusimpien maalaustensa sommitelmat kameran ja photoshopin avulla. Lopuksi pohdin omaa taiteilijuuttani sekä maalaussarjan Tutkielmia Kaupungilta synty- ja tekoprosessia.
Opinnäytetyössäni käsittelen ensin historiaa; valokuvan keksimistä ja aikaa, jolloin valokuva oli useimpien ihmisten saavutettavissa, sekä otan joitakin esimerkkejä tuon ajan maalareiden valokuvan käytöstä. Käytän päälähteinä Gabriel P. Weisbergin ja Jean-Francois Rauzierin tekstejä kirjassa Arjen sankarit – Naturalismi kuvataiteessa, valokuvassa ja elokuvassa 1875-1918 sekä taidehistoroitsija Leena Sarasteen tutkielmaan kirjassa Valokuva tradition ja toden välissä. Sivuan myös katuvalokuvauksen syntyä valokuvaaja Raimo Kososen tutkielman pohjalta.
Toisessa osiossa keskityn valokuvaan ja elävään havaintoon. Pohdin tätä kautta myös taiteentekijän ja -kokijan sisäistä maailmaa; havainnointia ja katsomista itsenäisenä tapahtumana sekä valokuvan kopioinnin ja maalaten tehdyn tulkinnan eroja. Vertaan taidemaalareita Lucian Freudia, joka on käyttänyt maalauksissaan elävää havaintoa sekä Eric Fischliä, joka rakentaa uusimpien maalaustensa sommitelmat kameran ja photoshopin avulla. Lopuksi pohdin omaa taiteilijuuttani sekä maalaussarjan Tutkielmia Kaupungilta synty- ja tekoprosessia.