sAnatomia-sanaselityspeli sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille
Seppänen, Sonja; Moilanen, Henriikka (2017)
Seppänen, Sonja
Moilanen, Henriikka
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918817
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa anatomian ja fysiologian opintojaksolla esiintyvät käsitteet ovat laaja osa-alue, joka sisältää paljon ulkoa opeteltavia termejä ihmiskehosta, joita tulevan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen on tärkeä tietää potilasturvallisuuden vuoksi. Teimme opinnäytetyönämme lautapelin opetusmateriaaliksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Toimeksiantajana opinnäytetyössämme oli Oulun ammattikorkeakoulu.
Sisällöksi valitsimme Anatomian ja fysiologian perusteet -opintojakson sisällöstä keskeisimpiä ihmiskehon osia elimistöstä, luustosta, lihaksistosta, verisuonista, hermoista sekä nivelistä. Tärkein tavoite oli kehittää ulkoa oppimista toiminnallisemmaksi, sekä tukea erilaisia oppimistapoja, jotta oppiminen tehostuisi. Anatomian osaaminen parantaa potilasturvallisuutta vähentäen väärinymmärrysten mahdollisuutta. Pitkäaikaisena kehittämistavoitteena onkin lisätä pelin avulla anatomian tietoutta, joka taas vaikuttaa positiivisesti työyhteisössä tapahtuvaan raportointiin, kirjaamiseen sekä tiedonkulkuun.
Valmistimme itse prototyypin tuotteesta, jotta pystyimme testaamaan sAnatomia-pelin sisältöä sekä pelityyppiä käytännössä. Testitilaisuuteen osallistui sairaanhoitajaopiskelijoita, kätilöopiskelijoita sekä lääketieteen opiskelijoita, jotta otanta olisi mahdollisimman moniammatillinen. Kartoitimme testitilaisuuden yhteydessä pelaajien käyttökokemuksia kyselylomakkeen avulla. Saamamme palautteen mukaan tuote soveltuu pelillisesti, sekä sisällöltään opetusmateriaaliksi. Tuote vastasi odotuksiamme sekä tavoitteitamme. Palautteiden mukaan ilmeni, että peli soveltuu niin hoitotyön, kuin lääketieteen opiskelijoiden opetusmateriaaliksi.
Jatkokehityksenä sAnatomia-pelistä voitaisiin tehdä mobiiliversio, joka olisi kannattavampi ratkaisu myös kestävän kehityksen kannalta. Mobiiliversio madaltaa kynnystä pelin pelaamiselle, sekä mahdollistaisi sen pelaamisen sijainnista riippumatta.
Sisällöksi valitsimme Anatomian ja fysiologian perusteet -opintojakson sisällöstä keskeisimpiä ihmiskehon osia elimistöstä, luustosta, lihaksistosta, verisuonista, hermoista sekä nivelistä. Tärkein tavoite oli kehittää ulkoa oppimista toiminnallisemmaksi, sekä tukea erilaisia oppimistapoja, jotta oppiminen tehostuisi. Anatomian osaaminen parantaa potilasturvallisuutta vähentäen väärinymmärrysten mahdollisuutta. Pitkäaikaisena kehittämistavoitteena onkin lisätä pelin avulla anatomian tietoutta, joka taas vaikuttaa positiivisesti työyhteisössä tapahtuvaan raportointiin, kirjaamiseen sekä tiedonkulkuun.
Valmistimme itse prototyypin tuotteesta, jotta pystyimme testaamaan sAnatomia-pelin sisältöä sekä pelityyppiä käytännössä. Testitilaisuuteen osallistui sairaanhoitajaopiskelijoita, kätilöopiskelijoita sekä lääketieteen opiskelijoita, jotta otanta olisi mahdollisimman moniammatillinen. Kartoitimme testitilaisuuden yhteydessä pelaajien käyttökokemuksia kyselylomakkeen avulla. Saamamme palautteen mukaan tuote soveltuu pelillisesti, sekä sisällöltään opetusmateriaaliksi. Tuote vastasi odotuksiamme sekä tavoitteitamme. Palautteiden mukaan ilmeni, että peli soveltuu niin hoitotyön, kuin lääketieteen opiskelijoiden opetusmateriaaliksi.
Jatkokehityksenä sAnatomia-pelistä voitaisiin tehdä mobiiliversio, joka olisi kannattavampi ratkaisu myös kestävän kehityksen kannalta. Mobiiliversio madaltaa kynnystä pelin pelaamiselle, sekä mahdollistaisi sen pelaamisen sijainnista riippumatta.