ADHD-lapsen tukeminen päiväkodissa
Saine, Iris; Hankilanoja-Pulkkis, Johanna (2017)
Saine, Iris
Hankilanoja-Pulkkis, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lastentarhanopettajien erilaisia keinoja tukea ADHD-lasta päiväkodissa. Aihe syntyi tarpeesta selvittää näitä tukimenetelmiä, sillä nykypäivänä lasten ylivilkkaus ja erilaiset tarkkaavaisuuden ongelmat, kuten myös ADHD-häiriö, ovat yleistyneet.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee ADHD-oireyhtymää, leikkiä, varhaiskasvatusta, tunteiden ja toimintojen sanoittamista ja positiivista palautetta ja kannustusta. Teoriaosuudessa tutkitaan myös aihepiirin aiempia tutkimuksia.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää ja tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla. Haastatteluiden runkona käytettiin teemahaastattelukysymyksiä, jotka haastatteluun osallistuneet lastentarhanopettajat saivat etukäteen mietittäväksi. Tutkimustulosten esittämisvaiheessa on käytetty suoria lainauksia haastatteluista havainnollistamaan haastateltavien omia mielipiteitä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että lastentarhanopettajilla on monenlaisia menetelmiä tukea ADHD-lasta päiväkodissa, vaikka suurin osa heistä ei ole saanut erityistä lisäkoulutusta aiheeseen liittyen. Lisäkoulutuksen puutetta harmillisempaa oli se, ettei heillä ole tarpeeksi aikaa paneutua ADHD-lapsen syvälliseen tukemiseen hektisessä arjessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee ADHD-oireyhtymää, leikkiä, varhaiskasvatusta, tunteiden ja toimintojen sanoittamista ja positiivista palautetta ja kannustusta. Teoriaosuudessa tutkitaan myös aihepiirin aiempia tutkimuksia.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää ja tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla. Haastatteluiden runkona käytettiin teemahaastattelukysymyksiä, jotka haastatteluun osallistuneet lastentarhanopettajat saivat etukäteen mietittäväksi. Tutkimustulosten esittämisvaiheessa on käytetty suoria lainauksia haastatteluista havainnollistamaan haastateltavien omia mielipiteitä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että lastentarhanopettajilla on monenlaisia menetelmiä tukea ADHD-lasta päiväkodissa, vaikka suurin osa heistä ei ole saanut erityistä lisäkoulutusta aiheeseen liittyen. Lisäkoulutuksen puutetta harmillisempaa oli se, ettei heillä ole tarpeeksi aikaa paneutua ADHD-lapsen syvälliseen tukemiseen hektisessä arjessa.