Tukea näönseulontaan? : Kouluterveydenhoitajien täydennyskoulutustarve alakoululaisten näönseulonnassa
Kivi, Juulia; Hakala, Riina-Eveliina (2017)
Kivi, Juulia
Hakala, Riina-Eveliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317952
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kartoittaa kouluterveydenhoitajien täydennyskoulutustarvetta alakouluikäisten lasten näönseulonnassa. Tutkimuskohteena olivat alakouluissa työskentelevät terveydenhoitajat ja heidän kokemuksensa omasta ammatillisesta osaamisestaan lasten näönseulonnassa. Opinnäytetyössä selvitettiin, mistä aihepiireistä erityisesti kaivataan koulutusta ja millainen täydennyskoulutuksen toteutusmuoto on kaivatuin. Samalla haluttiin kartoittaa, kuinka näönseulonnan suositukset toteutuvat ja mitä kehitystarpeita näönseulonnassa koetaan olevan.
Lasten näönseulonta on ajankohtainen tutkimus- ja keskustelunaihe optisella alalla. Viime vuosina pinnalla ovat olleet yhä enemmän koululaisten lukemis- ja oppimisvaikeudet ja näön aiempaa suurempi kuormittuminen sekä näiden tekijöiden mahdollinen yhteys näkemisen ongelmiin. Lasten lukemista ja oppimista voidaan helpottaa havaitsemalla näköongelmat ajoissa näönseulonnan avulla, mikä hyödyttää suuresti sekä oppilaita että kouluyhteisöä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL ry välitti kyselyn liiton 644 jäsenelle marraskuussa 2016. Kyselyyn vastasi yhteensä 34 alakoululaisten parissa työskentelevää kouluterveydenhoitajaa.
Tuloksista on pääteltävissä, että näönseulonnan lisäkoulutukselle on tarvetta, sillä noin neljä viidesosaa vastaajista oli kiinnostunut täydennyskoulutuksesta alakoululaisten näönseulontaa koskien. Täydennyskoulutuksen toteutusmuotona eniten kiinnostivat verkko- ja kontaktiopetus. Tutkimusmenetelmien osalta eniten lisätietoa haluttiin sumutetusta kaukonäöntarkkuudesta, akkommodaation ja konvergenssin mittaamisesta sekä suorasta ja vuorottelevasta peittokokeesta. Yli neljä viidesosaa vastaajista oli kiinnostuneita yhteistyöstä optikon kanssa.
Opinnäytetyö tarjoaa lisätietoa lapsen näön kehityksestä ja näönseulonnan tutkimusmenetelmistä. Tutkimustulosten toivotaan helpottavan alakouluissa työskentelevien terveydenhoitajien näönseulontoja, sillä tulevaisuudessa tuloksia voidaan hyödyntää täydennyskoulutusta suunniteltaessa.
Lasten näönseulonta on ajankohtainen tutkimus- ja keskustelunaihe optisella alalla. Viime vuosina pinnalla ovat olleet yhä enemmän koululaisten lukemis- ja oppimisvaikeudet ja näön aiempaa suurempi kuormittuminen sekä näiden tekijöiden mahdollinen yhteys näkemisen ongelmiin. Lasten lukemista ja oppimista voidaan helpottaa havaitsemalla näköongelmat ajoissa näönseulonnan avulla, mikä hyödyttää suuresti sekä oppilaita että kouluyhteisöä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL ry välitti kyselyn liiton 644 jäsenelle marraskuussa 2016. Kyselyyn vastasi yhteensä 34 alakoululaisten parissa työskentelevää kouluterveydenhoitajaa.
Tuloksista on pääteltävissä, että näönseulonnan lisäkoulutukselle on tarvetta, sillä noin neljä viidesosaa vastaajista oli kiinnostunut täydennyskoulutuksesta alakoululaisten näönseulontaa koskien. Täydennyskoulutuksen toteutusmuotona eniten kiinnostivat verkko- ja kontaktiopetus. Tutkimusmenetelmien osalta eniten lisätietoa haluttiin sumutetusta kaukonäöntarkkuudesta, akkommodaation ja konvergenssin mittaamisesta sekä suorasta ja vuorottelevasta peittokokeesta. Yli neljä viidesosaa vastaajista oli kiinnostuneita yhteistyöstä optikon kanssa.
Opinnäytetyö tarjoaa lisätietoa lapsen näön kehityksestä ja näönseulonnan tutkimusmenetelmistä. Tutkimustulosten toivotaan helpottavan alakouluissa työskentelevien terveydenhoitajien näönseulontoja, sillä tulevaisuudessa tuloksia voidaan hyödyntää täydennyskoulutusta suunniteltaessa.