2. asteen opiskelijoiden koulu-uupumus ja sen ennaltaehkäisy:kirjallisuuskatsaus
Ahomies, Anni (2017)
Ahomies, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718415
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä keinoilla 2. asteen opiskelijoiden koulu-uupumusta voidaan ennaltaehkäistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kirjallisuuskatsauksen menetelmää soveltaen kuvata 2. asteen opiskelijoiden koulu-uupumusta ja sen ennaltaehkäisyä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmää mukaillen. Tutkimusaineisto haettiin Pro-Quest-tietokannasta, Terveysportista sekä manuaalista tiedonhakua hyödyntäen. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysimenetelmää. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Nyyti ry:n kanssa, joka on opiskelijoiden mielen hyvinvointia ja opiskelukykyä edistävä valtakunnallinen yhdistys. Nyyti ry voi hyödyntää tutkimustuloksia omassa hankkeessaan.
Koulu-uupumus on merkittävä ilmiö etenkin lukiolaisten keskuudessa. Koulu-uupumus voi pitkittyessään johtaa myöhempään masentuneisuuteen sekä syrjäytymiseen työelämästä, minkä vuoksi varhainen puuttuminen ja ennaltaehkäisy on myös kansantaloudellisesti ajateltuna tärkeää. Koulu-uupumukseen ja sen ennaltaehkäisyyn vaikuttavat sekä yksilölliset tekijät, että kouluun ja yhteiskuntaan liittyvät tekijät. Uupumus on psykososiaalinen ilmiö, mutta nykyisessä yksilökeskeisessä maailmassa uupumus nähdään helposti yksilön omana ongelmana, vaikka myös ulkoiset tekijät aiheuttavat uupumusta ja voivat sitä myös ehkäistä.Tutkimustulosten mukaan yksilöllisistä tekijöistä terveelliset elämäntavat, sisäinen motivaatio, suunnitelmallisuus ja ajankäyttötaidot sekä positiivinen suhtautuminen tulevaisuuteen ehkäisevät koulu-uupumuksen syntymistä. Ulkoisina tekijöinä koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä toimivat vahva sosiaalinen verkosto, opettajilta saama tuki, kannustus sekä motivointi. Lisäksi kehittämällä ja tehostamalla henkilökohtaista opinto-ohjausta voidaan ehkäistä uupumusta. Myös interventioilla on keskeinen rooli koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä. Jatkotutkimusehdotuksena on selvittää kouluterveydenhoitajien tietoa koulu-uupumuksesta, kokemuksia sen tunnistamisesta ja keinoista ennaltaehkäistä sitä.
Koulu-uupumus on merkittävä ilmiö etenkin lukiolaisten keskuudessa. Koulu-uupumus voi pitkittyessään johtaa myöhempään masentuneisuuteen sekä syrjäytymiseen työelämästä, minkä vuoksi varhainen puuttuminen ja ennaltaehkäisy on myös kansantaloudellisesti ajateltuna tärkeää. Koulu-uupumukseen ja sen ennaltaehkäisyyn vaikuttavat sekä yksilölliset tekijät, että kouluun ja yhteiskuntaan liittyvät tekijät. Uupumus on psykososiaalinen ilmiö, mutta nykyisessä yksilökeskeisessä maailmassa uupumus nähdään helposti yksilön omana ongelmana, vaikka myös ulkoiset tekijät aiheuttavat uupumusta ja voivat sitä myös ehkäistä.Tutkimustulosten mukaan yksilöllisistä tekijöistä terveelliset elämäntavat, sisäinen motivaatio, suunnitelmallisuus ja ajankäyttötaidot sekä positiivinen suhtautuminen tulevaisuuteen ehkäisevät koulu-uupumuksen syntymistä. Ulkoisina tekijöinä koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä toimivat vahva sosiaalinen verkosto, opettajilta saama tuki, kannustus sekä motivointi. Lisäksi kehittämällä ja tehostamalla henkilökohtaista opinto-ohjausta voidaan ehkäistä uupumusta. Myös interventioilla on keskeinen rooli koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä. Jatkotutkimusehdotuksena on selvittää kouluterveydenhoitajien tietoa koulu-uupumuksesta, kokemuksia sen tunnistamisesta ja keinoista ennaltaehkäistä sitä.