PALKITSEMISJÄRJESTELMÄN TOIMIVUUS JA SEN VAIKUTUS TYÖMOTIVAATIOON YRITYKSESSÄ EXPERT ASA OY
Kauppinen, Juho (2017)
Kauppinen, Juho
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418095
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nykyisen palkitsemisjärjestelmän toimivuus ja sen vaikutukset työmotivaatioon organisaatiossa Expert ASA Oy. Tutkimus keskittyi Rauman tulosyksikköön ja siinä tarkasteltiin työtyytyväisyyttä ja suhtautumista palkitsemisjärjestelmään, sekä selvitettiin miten eri palkitsemiskeinot motivoivat myyjähenkilöstöä. Tavoitteena oli lisäksi selvittää palkitsemisjärjestelmän nykytila ja luoda organisaatiolle kehitysideoita tutkimustulosten pohjalta.
Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä tunnettua motivaatiotutkimuksen ja palkitsemisen kirjallisuutta, sekä verkkolähteitä ja aihepiirin julkaisuja. Työn teoriaosassa käsitellään motivaatiota, motivaatioteorioita, sekä palkitsemista mukaan lukien aineellisia ja aineettomia palkitsemistapoja. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin pääosin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, mutta tietoa kerättiin haastattelujen lisäksi kvantitatiivisella kyselylomakkeella.
Motivaatioon vaikuttavia osatekijöitä tuli tutkimuksessa ilmi lukuisia. Palkitsemisjärjestelmään ja palkitsemiseen oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta parannettavaakin löytyi. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että palkitseminen ja työmotivaatio ovat ilmiönä monimuotoinen kokonaisuus yksilöllisiä arvoja ja asenteita.
Jatkotutkimusvaihtoehtona ehdotettiin samanlaisen tutkimuksen toteuttamista toisessa Expert ASA Oy:n myymälässä. Tuloksia vertailemalla selviäisi, eroaako Rauman tulosyksikön vastaukset toisen myymälän henkilökunnan mielipiteistä.
Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä tunnettua motivaatiotutkimuksen ja palkitsemisen kirjallisuutta, sekä verkkolähteitä ja aihepiirin julkaisuja. Työn teoriaosassa käsitellään motivaatiota, motivaatioteorioita, sekä palkitsemista mukaan lukien aineellisia ja aineettomia palkitsemistapoja. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin pääosin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, mutta tietoa kerättiin haastattelujen lisäksi kvantitatiivisella kyselylomakkeella.
Motivaatioon vaikuttavia osatekijöitä tuli tutkimuksessa ilmi lukuisia. Palkitsemisjärjestelmään ja palkitsemiseen oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta parannettavaakin löytyi. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että palkitseminen ja työmotivaatio ovat ilmiönä monimuotoinen kokonaisuus yksilöllisiä arvoja ja asenteita.
Jatkotutkimusvaihtoehtona ehdotettiin samanlaisen tutkimuksen toteuttamista toisessa Expert ASA Oy:n myymälässä. Tuloksia vertailemalla selviäisi, eroaako Rauman tulosyksikön vastaukset toisen myymälän henkilökunnan mielipiteistä.