Tietopaketti verkkokaupan markkinointiviestinnän keinoista
Lehtinen, Suvi (2017)
Lehtinen, Suvi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä verkkokaupan käytettävissä olevia erilaisia markkinointiviestinnänkeinoja ja tutustua erityisesti digitaalisiin markkinointivies-tinnänkeinoihin. Pääpaino oli digitaalisessa mainonnassa, koska yritykset suosivat sitä nykyään enemmän. Perinteisistä markkinointiviestinnänkeinoista valittiin kaksi, televisio- ja lehtimainonta, sillä ne ovat yritysten keskuudessa yleisimmät keinot.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada vastaukset tutkimusongelmiin, jotka liittyivät verkkokaupan markkinointiviestinnän suunnitteluun. Tavoitteena oli myös kirjoittaa tietopaketti markkinointiviestinnänkeinoista niille, jotka ovat suunnitelleet aloittavansa verkkokaupan ja tarvitsevat tietoa mainonnasta.
Teoriaosuudessa määriteltiin ensin lyhyesti verkkokauppa, jonka jälkeen päästiin markkinointiviestinnän suunnitteluun. Tässä osuudessa kerrottiin mitä markkinointiviestinnän suunnittelu tarkoittaa ja mitä kaikkea yrityksen tulee ottaa huomioon suunnittelun aikana. Sen jälkeen esiteltiin digitaalisia ja perinteisiä markkinointiviestinnänkeinoja ja lopuksi tutkimuksen toteutus.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja empiiriseen osuuteen oli valittu kaksi eri alan verkkokauppaa, joiden markkinointipäälliköitä haastateltiin. Haastattelu toteutettiin sähköpostin avulla ja se oli muodoltaan puolistrukturoitu haastattelu.
Tutkimuksesta selvisi, että molempien verkkokauppojen toimintatavat markkinointiviestintäsuunnittelussa olivat kuin teoriasta otetut. Molemmat yritykset käyttivät suurimmaksi osaksi samoja digitaalisia markkinointiviestinnänkeinoja ja samalla tavalla. Tutkimuksesta selvisi, että digitaaliset markkinointiviestinnänkeinot ovat toimivampia ja helpompia mitattavia kuin perinteiset markkinointiviestinnänkeinot, joita molemmat verkkokaupat olivat käyttäneet kokeilumielessä.
Työn tuloksena syntyi tietopaketti verkkokaupan markkinointiviestinnänkeinoista, joka on käytössä niille yrityksille, jotka ovat aikeissa aloittaa verkkokaupan pitämisen mutta tarvitsevat tietoa ja ideoita verkkokaupan markkinointiviestinnän suunnitteluun.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada vastaukset tutkimusongelmiin, jotka liittyivät verkkokaupan markkinointiviestinnän suunnitteluun. Tavoitteena oli myös kirjoittaa tietopaketti markkinointiviestinnänkeinoista niille, jotka ovat suunnitelleet aloittavansa verkkokaupan ja tarvitsevat tietoa mainonnasta.
Teoriaosuudessa määriteltiin ensin lyhyesti verkkokauppa, jonka jälkeen päästiin markkinointiviestinnän suunnitteluun. Tässä osuudessa kerrottiin mitä markkinointiviestinnän suunnittelu tarkoittaa ja mitä kaikkea yrityksen tulee ottaa huomioon suunnittelun aikana. Sen jälkeen esiteltiin digitaalisia ja perinteisiä markkinointiviestinnänkeinoja ja lopuksi tutkimuksen toteutus.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja empiiriseen osuuteen oli valittu kaksi eri alan verkkokauppaa, joiden markkinointipäälliköitä haastateltiin. Haastattelu toteutettiin sähköpostin avulla ja se oli muodoltaan puolistrukturoitu haastattelu.
Tutkimuksesta selvisi, että molempien verkkokauppojen toimintatavat markkinointiviestintäsuunnittelussa olivat kuin teoriasta otetut. Molemmat yritykset käyttivät suurimmaksi osaksi samoja digitaalisia markkinointiviestinnänkeinoja ja samalla tavalla. Tutkimuksesta selvisi, että digitaaliset markkinointiviestinnänkeinot ovat toimivampia ja helpompia mitattavia kuin perinteiset markkinointiviestinnänkeinot, joita molemmat verkkokaupat olivat käyttäneet kokeilumielessä.
Työn tuloksena syntyi tietopaketti verkkokaupan markkinointiviestinnänkeinoista, joka on käytössä niille yrityksille, jotka ovat aikeissa aloittaa verkkokaupan pitämisen mutta tarvitsevat tietoa ja ideoita verkkokaupan markkinointiviestinnän suunnitteluun.