3D-modellering med Blender
Sjöholm, Alexander (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sjöholm, Alexander
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017454
Tiivistelmä
Min kund håller på att utveckla ett spel. Han kan göra kodandet själv men behöver hjälp med modellerna och miljö till spelet. Så jag kommer att sätta mig in i hur man skapar modellerna från grunden och sen sätta texturerna på dem för att få mera liv och färg i dem. Rörelse kommer vissa modeller att behöva också. Så rörelsen kommer jag att se över för att få liv och rörelse in i spelet. Att tänka på när man börjar med detta, är miljön och en sorts story eller bakgrund som man kan följa för att veta lite vad som passar in och vad som inte kommer att fungera. Miljön kommer att avgöra vad för sorts fiender/monsters som möter spelaren. Hinder kommer att göra de olika rummen som man är i att vara mera intressanta och ge en liten utmaning för spelaren att överleva genom att använda de olika hindren till sin fördel. Så kortfattat kommer jag berätta hur man skapar modeller, färglägger dem och sen ger en rörelse till dem (om de behöver).
Med hjälp av Blender, Gimp och Unity kommer jag förklara hela arbetsprocessen och hur man framskrider för att skapa modeller samt ge dem rörelser. I Blender kommer det mesta att ske, men i Unity sätter man ihop allt för att få ett samspel mellan alla komponenter. My customer is developing a game. He writes the codes himself but needs help with the models and the environment in the game. I will learn how to make models from scratch and put on textures to give them more life and color. Some models will have movement too. I will go over the animations to give the game movement. Things that you have to think about when starting with something like this and are the environment, a story or background, which you can follow to know what fits in and what does not work. The environment will decide what kind of enemies and monsters will meet the player. Obstacles will make the different rooms more interesting and give a little challenge for the player to try to survive by using the different obstacles to its advantage. I will briefly describe how to create models, give them color and give movement to them (if needed).
With the help of Blender, Gimp and Unity I´m going to explain the whole work process and how you make progress in making models and giving them movement. Blender is where most things are done, but it is in Unity all will be put together to create an interplay between all components.
Med hjälp av Blender, Gimp och Unity kommer jag förklara hela arbetsprocessen och hur man framskrider för att skapa modeller samt ge dem rörelser. I Blender kommer det mesta att ske, men i Unity sätter man ihop allt för att få ett samspel mellan alla komponenter.
With the help of Blender, Gimp and Unity I´m going to explain the whole work process and how you make progress in making models and giving them movement. Blender is where most things are done, but it is in Unity all will be put together to create an interplay between all components.