Ohjelmallinen natiivimainonta
Uljala, Riku (2017)
Uljala, Riku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418090
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli ottaa käyttöön Googlen Ad Exchange -palvelun tarjoama ohjelmallinen natiivimainonta suuren suomalaisen mediayhtiön asumiseen keskittyvällä sivustolla. Projektissa kartoitettiin Googlen tarjoaman ratkaisun mahdollisuudet tuottaa tarpeeksi sivuston muun sisällön näköistä mainontaa ja vaikutukset sivuston tuottoihin ja mainosmuotojakaumaan. Lisäksi kartoitettiin Googlen natiivimainonnan kysyntä asiakaspäässä.
Insinöörityössä perehdyttiin display-mainontaan yleisesti ja historiaan sekä erilaisiin display-mainonnassa käytettäviin mainosmuotoihin. Lisäksi tarkasteltiin videomainontaa Suomessa ja mainonnan ostamista ja myymistä erilaisilla järjestelmillä. Työssä perehdyttiin eri järjestelmien rooliin display-mainonnan ohjelmallisen ostamisen ekosysteemissä, markkinoihin Suomessa ja erilaisiin ostettaviin tuotteisiin.
Tarkastelujakson jälkeen sivustolta analysoitiin mainosmuotojakauma, natiivimainonnan lisäämisen vaikutus tuottoihin ja palvelun mainosten keskiarvoklikkiprosenttien muutokset. Natiivimainonnan lisääminen sivustolle lisäsi sivuston tuottoja huomattavasti ja siitä tuli sivuston kolmanneksi yleisin mainosmuoto. Keskiarvoklikkiprosentteihin sen lisääminen ei kuitenkaan vaikuttanut. Projektin tuloksia käytettiin yrityksessä kartoittamaan Googlen Ad Exchange -palvelun natiivimainonnan kannattavuutta, ja projektin tuloksia käytetään pohjana ohjelmallisen natiivimainonnan jatkokehitykselle.
Insinöörityössä perehdyttiin display-mainontaan yleisesti ja historiaan sekä erilaisiin display-mainonnassa käytettäviin mainosmuotoihin. Lisäksi tarkasteltiin videomainontaa Suomessa ja mainonnan ostamista ja myymistä erilaisilla järjestelmillä. Työssä perehdyttiin eri järjestelmien rooliin display-mainonnan ohjelmallisen ostamisen ekosysteemissä, markkinoihin Suomessa ja erilaisiin ostettaviin tuotteisiin.
Tarkastelujakson jälkeen sivustolta analysoitiin mainosmuotojakauma, natiivimainonnan lisäämisen vaikutus tuottoihin ja palvelun mainosten keskiarvoklikkiprosenttien muutokset. Natiivimainonnan lisääminen sivustolle lisäsi sivuston tuottoja huomattavasti ja siitä tuli sivuston kolmanneksi yleisin mainosmuoto. Keskiarvoklikkiprosentteihin sen lisääminen ei kuitenkaan vaikuttanut. Projektin tuloksia käytettiin yrityksessä kartoittamaan Googlen Ad Exchange -palvelun natiivimainonnan kannattavuutta, ja projektin tuloksia käytetään pohjana ohjelmallisen natiivimainonnan jatkokehitykselle.