Maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Pirttimaa, Juulia; Aalto, Anna (2017)
Pirttimaa, Juulia
Aalto, Anna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317910
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä menetelmiä ja toimintatapoja päiväkodeissa käytetään maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen tukemiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Suomi toisena kielenä -opetussuunnitelmaa varhaiskasvatukseen sekä tarjota varhaiskasvatuksen ammattilaisille keinoja kielen tukemiseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta, monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa sekä Suomi toisena kielenä -opetussuunnitelmaa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kielen
kehitystä ja sen tukemista sekä kaksikielisyyttä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla Oulun ja Pietarsaaren kunnallisten päiväkotien lastentarhanopettajilta.
Tutkimustulokset osoittavat, että maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimista tuetaan pääasiassa arjen lomassa. Menetelminä toimivat muun muassa asioiden ja esineiden nimeäminen, leikit sekä kuvien käyttö. Kieltä kerrottiin tuettavan myös erillisellä S2-opetustoiminnalla sekä kielen kehityksen arvioinnin ja seurannan avulla. Merkittävinä asioina kieltä tukevassa toiminnassa nähtiin selkeän suomen kielen käyttö, toiminnan lapsilähtöisyys, kannustava ilmapiiri sekä vuorovaikutukseen ja läsnäoloon panostaminen.
Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään, että maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen tukeminen on moniulotteinen kokonaisuus ja toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeää ottaa huomioon kielen tukemisen näkökulma.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta, monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa sekä Suomi toisena kielenä -opetussuunnitelmaa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kielen
kehitystä ja sen tukemista sekä kaksikielisyyttä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla Oulun ja Pietarsaaren kunnallisten päiväkotien lastentarhanopettajilta.
Tutkimustulokset osoittavat, että maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimista tuetaan pääasiassa arjen lomassa. Menetelminä toimivat muun muassa asioiden ja esineiden nimeäminen, leikit sekä kuvien käyttö. Kieltä kerrottiin tuettavan myös erillisellä S2-opetustoiminnalla sekä kielen kehityksen arvioinnin ja seurannan avulla. Merkittävinä asioina kieltä tukevassa toiminnassa nähtiin selkeän suomen kielen käyttö, toiminnan lapsilähtöisyys, kannustava ilmapiiri sekä vuorovaikutukseen ja läsnäoloon panostaminen.
Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään, että maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen tukeminen on moniulotteinen kokonaisuus ja toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeää ottaa huomioon kielen tukemisen näkökulma.