Ammattikirjasto menetelmänä nuorten työelämävalmiuksien edistämisessä
Söderholm, Samu (2017)
Söderholm, Samu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217668
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Helsingin nuorisoasiankeskukselle. Opinnäytetyön aiheena oli ammattikirjastomenetelmä. Opinnäytetyössä mallinnettiin ammattikirjastomenetelmä oppaaksi ja tutkittiin sen toimivuutta menetelmänä nuorten työelämävalmiuksien edistämisessä. Oppaan tarkoituksena oli saada ammattikirjastomenetelmä koko Helsingin nuorisoasiainkeskuksen käyttöön. Oppaan avulla kuka vain alalla työskentelevä voi toteuttaa ammattikirjasto-tapahtuman omassa työympäristössään. Opas toimii myös apuna ja ideapankkina kokeneemmalle järjestäjälle.
Työn tarve kumpusi työelämästä. Helsingin nuorisoasiainkeskuksella ei ollut opasta tai ohjeistusta, miten ammattikirjasto-tapahtuman tullee järjestää. Tarve ilmeni ensin itselleni työskennellessäni nuoriso-ohjaajana sekä myöhemmin toista kautta, kun minulta pyydettiin neuvoa ammattikirjasto-tapahtuman järjestämiseen. Näistä syistä päätin luoda ammattikirjasto-oppaan.
Opinnäytetyön päätavoitteina oli laadukkaan ammattikirjasto-oppaan luominen Helsingin nuorisoasiainkeskuksen käyttöön sekä ammattikirjastomenetelmän nuorten työelämävalmiuksia edistävän vaikutuksen tutkiminen.
Opinnäytetyössä tarkastellaan yleisesti ammattikirjastomenetelmää, yleisiä työelämävalmiuksia, opiskeluun liittyviä lähivuosien lakimuutoksia ja opiskelujen keskeyttämistä ja sen muutosta kymmenen vuoden aikana. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi oppaan suunnittelu, aineiston keruu, toteutus ja sisältö sekä tutkimuksen suunnittelu, toteutus ja tulokset. Lopussa tarkastellaan molempien prosessien onnistumista.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa käytettiin menetelmänä kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimus toteutettiin kaksiosaisena kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasivat ammattikirjasto-tapahtumaan osallistuneet nuoret sekä ennen, että jälkeen tapahtuman. Tutkimuksessa tarkasteltiin vastausten muutosta kyselyjen välillä. Oppaan luomisessa pääasiallisena aineistona toimivat omat kokemukseni ammattikirjasto-tapahtuman järjestämisestä sekä palaute osallistujilta, yhteistyökumppaneilta ja työpaikkaohjaa-jaltani.
Opinnäytetyö onnistui tavoitteiden mukaisesti. Opinnäytetyön tuotoksia voidaan hyödyntää laaja-alaisesti nuorisotyön kentällä. Opas on muotoiltu siten, että se palvelee mahdollisimman laajaa käyttäjäkuntaa.
Ammattikirjasto on erinomainen menetelmä, jota moni nuorisotyönammattilainen voi hyödyntää. Toivon tämän opinnäytetyön avulla sen löytävän useiden nuorten parissa työskentelevien hyödynnettäväksi.
Työn tarve kumpusi työelämästä. Helsingin nuorisoasiainkeskuksella ei ollut opasta tai ohjeistusta, miten ammattikirjasto-tapahtuman tullee järjestää. Tarve ilmeni ensin itselleni työskennellessäni nuoriso-ohjaajana sekä myöhemmin toista kautta, kun minulta pyydettiin neuvoa ammattikirjasto-tapahtuman järjestämiseen. Näistä syistä päätin luoda ammattikirjasto-oppaan.
Opinnäytetyön päätavoitteina oli laadukkaan ammattikirjasto-oppaan luominen Helsingin nuorisoasiainkeskuksen käyttöön sekä ammattikirjastomenetelmän nuorten työelämävalmiuksia edistävän vaikutuksen tutkiminen.
Opinnäytetyössä tarkastellaan yleisesti ammattikirjastomenetelmää, yleisiä työelämävalmiuksia, opiskeluun liittyviä lähivuosien lakimuutoksia ja opiskelujen keskeyttämistä ja sen muutosta kymmenen vuoden aikana. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi oppaan suunnittelu, aineiston keruu, toteutus ja sisältö sekä tutkimuksen suunnittelu, toteutus ja tulokset. Lopussa tarkastellaan molempien prosessien onnistumista.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa käytettiin menetelmänä kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimus toteutettiin kaksiosaisena kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasivat ammattikirjasto-tapahtumaan osallistuneet nuoret sekä ennen, että jälkeen tapahtuman. Tutkimuksessa tarkasteltiin vastausten muutosta kyselyjen välillä. Oppaan luomisessa pääasiallisena aineistona toimivat omat kokemukseni ammattikirjasto-tapahtuman järjestämisestä sekä palaute osallistujilta, yhteistyökumppaneilta ja työpaikkaohjaa-jaltani.
Opinnäytetyö onnistui tavoitteiden mukaisesti. Opinnäytetyön tuotoksia voidaan hyödyntää laaja-alaisesti nuorisotyön kentällä. Opas on muotoiltu siten, että se palvelee mahdollisimman laajaa käyttäjäkuntaa.
Ammattikirjasto on erinomainen menetelmä, jota moni nuorisotyönammattilainen voi hyödyntää. Toivon tämän opinnäytetyön avulla sen löytävän useiden nuorten parissa työskentelevien hyödynnettäväksi.