Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa kasvattajien näkökulmasta
Tiisjärvi, Ella; Mäki-Mantila, Essi (2017)
Tiisjärvi, Ella
Mäki-Mantila, Essi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217769
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvattajien asenteita ja näkemyksiä sukupuolisensitiivisyydestä ja tasa-arvokasvatuksesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin Seinäjoen kaupungin kahdessa päiväkodissa, jotka pysyvät tutkimuksessa nimettöminä eettisyyden vuoksi. Tutkimus toteutettiin kevään ja kesän 2017 aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin syksyllä 2017. Tutkimuskysymyksiä tutkimuksessa olivat: Miten kasvattajat voivat tukea lasten kasvua ja kehitystä sukupuolisensitiivisyys huomioiden? Miten ja millaisissa tilanteissa kasvattajat ovat sukupuolisensitiivisiä? Millaisena sukupuolisensitiivisyys koetaan?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin henkilökohtaisilla kyselylomakkeilla, jotka oli laadittu etukäteen yhteistyössä päiväkodinjohtajien kanssa. Kysymykset käsittelivät kasvattajien näkemyksiä sukupuolisensitiivisyydestä ja sukupuolten välisestä tasa-arvokasvatuksesta. Kyselylomakkeisiin vastasi yhteensä 24 kasvattajaa.
Tulokset osoittavat, että vastaajat tiedostavat hyvin, mitä tarkoitetaan sukupuolisensitiivisellä työ-otteella ja pyrkivät toimimaan sen mukaisesti. Sukupuolisensitiivisyys liitettiin olennaisesti tasa-arvoon ja lapsen yksilölliseen huomioimiseen. Kasvattajat kokivat sukupuolisensitiivisyyden toteutuvat parhaiten lasten vapaamuotoisessa leikeissä, mutta olivat havainneet sitä myös muissa arjen tilanteissa. Tuloksista käy ilmi kehittämisen kohteita, joiden avulla sukupuolisensitiivisyys saataisiin käsitteenä tunnetummaksi sekä yleisesti käytännönläheisemmäksi työskentelytavaksi. Kehittämiskohteita voisivat olla muun muassa koulutusten lisääminen aiheesta, yhtenäiset toimintalinjaukset päiväkodeissa aiheen tiimoilta sekä käsitteen selkeyttäminen arkikieleen sopivaksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin henkilökohtaisilla kyselylomakkeilla, jotka oli laadittu etukäteen yhteistyössä päiväkodinjohtajien kanssa. Kysymykset käsittelivät kasvattajien näkemyksiä sukupuolisensitiivisyydestä ja sukupuolten välisestä tasa-arvokasvatuksesta. Kyselylomakkeisiin vastasi yhteensä 24 kasvattajaa.
Tulokset osoittavat, että vastaajat tiedostavat hyvin, mitä tarkoitetaan sukupuolisensitiivisellä työ-otteella ja pyrkivät toimimaan sen mukaisesti. Sukupuolisensitiivisyys liitettiin olennaisesti tasa-arvoon ja lapsen yksilölliseen huomioimiseen. Kasvattajat kokivat sukupuolisensitiivisyyden toteutuvat parhaiten lasten vapaamuotoisessa leikeissä, mutta olivat havainneet sitä myös muissa arjen tilanteissa. Tuloksista käy ilmi kehittämisen kohteita, joiden avulla sukupuolisensitiivisyys saataisiin käsitteenä tunnetummaksi sekä yleisesti käytännönläheisemmäksi työskentelytavaksi. Kehittämiskohteita voisivat olla muun muassa koulutusten lisääminen aiheesta, yhtenäiset toimintalinjaukset päiväkodeissa aiheen tiimoilta sekä käsitteen selkeyttäminen arkikieleen sopivaksi.