Opiskelijan ohjaus aikuiskoulutuksessa : - ohjauskeskustelu oppimisen tukena
Kahilaluoma, Leena; Heinonen-Kiiski, Virpi (2010)
Kahilaluoma, Leena
Heinonen-Kiiski, Virpi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078251
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa perehdyttiin opiskelijan ohjaukseen aikuiskoulutuksessa ja siinä erityisesti ohjauskeskusteluun oppimisen tukena. Kehittämishankkeen perusideana oli tarkastella kirjallisten lähteiden avulla opiskelijan ohjaukseen liittyviä peruskysymyksiä ja näkökulmia. Lähtökohtana oli myös tarve tuottaa opiskelijan ohjaukseen liittyvää materiaalia tekijöiden edustamien oppilaitosten tarpeisiin sekä herättää ohjausammattilaisten keskinäistä vuoropuhelua aiheesta.
Aikuisopiskelijan elämässä työ, perhe, vapaa-aika ja opiskelu liittyvät kiinteästi yhteen. Ajan ja voimavarojen jakaminen näiden kesken voi joskus olla haastavaa. Aikuisena opiskelemaan aikovan mielessä liikkuu monenlaisia kysymyksiä, ennen kuin päätös opiskelun aloittamisesta tehdään. Ohjauksessa ohjattava itse osallistuu aktiivisesti esittämiensä ongelmien ratkaisemiseen. Hänen tavoitteensa ja tulkintansa ovat ohjaustyöskentelyn lähtökohta. Ohjaaja pyrkii ohjauskeskustelussa vahvistamaan ohjattavan toimintakykyä ja välttämään valmiiden ratkaisumallien tarjoamista.
Ohjauskeskustelussa on usein monta vaihetta eikä sitä voi määritellä tarkasti ennalta. Nykyään korostetaan ehkä aiempaa enemmän jaettua asiantuntijuutta; ohjattava on oman tilanteensa ja omien ratkaisujensa paras asiantuntija, ja ohjaaja on ohjausprosessin asiantuntija.
Leena Kahilaluoma keskittyi työssään Pohjois-Satakunnan ammatti-instituutin oppisopimusopiskelijoiden ohjaukseen ja tutkinnon suorittajan oppaan uudistamiseen. Virpi Heinonen-Kiiski keskittyi puolestaan valmentavan työvoimakoulutuksen opiskelijan ohjauksen perusteisiin ja käytäntöön ja työsti Satakoulutus Oy:lle kouluttajien käyttöön ohjauskeskusteluun liittyvää kirjallista ohjeistusta. Yhtenevä ohjauskeskustelun runko helpottaa opiskelijan eli ohjattavan urasuunnittelun ja työnhaun ohjausta.
Aikuisopiskelijan elämässä työ, perhe, vapaa-aika ja opiskelu liittyvät kiinteästi yhteen. Ajan ja voimavarojen jakaminen näiden kesken voi joskus olla haastavaa. Aikuisena opiskelemaan aikovan mielessä liikkuu monenlaisia kysymyksiä, ennen kuin päätös opiskelun aloittamisesta tehdään. Ohjauksessa ohjattava itse osallistuu aktiivisesti esittämiensä ongelmien ratkaisemiseen. Hänen tavoitteensa ja tulkintansa ovat ohjaustyöskentelyn lähtökohta. Ohjaaja pyrkii ohjauskeskustelussa vahvistamaan ohjattavan toimintakykyä ja välttämään valmiiden ratkaisumallien tarjoamista.
Ohjauskeskustelussa on usein monta vaihetta eikä sitä voi määritellä tarkasti ennalta. Nykyään korostetaan ehkä aiempaa enemmän jaettua asiantuntijuutta; ohjattava on oman tilanteensa ja omien ratkaisujensa paras asiantuntija, ja ohjaaja on ohjausprosessin asiantuntija.
Leena Kahilaluoma keskittyi työssään Pohjois-Satakunnan ammatti-instituutin oppisopimusopiskelijoiden ohjaukseen ja tutkinnon suorittajan oppaan uudistamiseen. Virpi Heinonen-Kiiski keskittyi puolestaan valmentavan työvoimakoulutuksen opiskelijan ohjauksen perusteisiin ja käytäntöön ja työsti Satakoulutus Oy:lle kouluttajien käyttöön ohjauskeskusteluun liittyvää kirjallista ohjeistusta. Yhtenevä ohjauskeskustelun runko helpottaa opiskelijan eli ohjattavan urasuunnittelun ja työnhaun ohjausta.