Ekologisen tekstiilipainoyrityksen liiketoimintamalli
Niemi, Kalle (2017)
Niemi, Kalle
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617192
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käytännön liiketoimintamalli perustettavalle ekologiselle tekstiilipainoyritykselle, joka tarjoaa personoituja, arvolupauksen mukaisesti ekologisia tekstiilituotteita asiakkaille. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan sen tarkoituksena on tuoda kirjoittajalle hyötyä tiedon, taidon ja käytännön kautta potentiaalisen yritystoiminnan perustamiselle. Opinnäytetyön aikaansaannoksena pystyttiin mallintamaan konkreettinen liiketoimintamalli.
Opinnäytetyö rakentuu tietoperustana toimivan Business Model Canvasin ja sen yhdeksän eri osa-alueiden teoriaan, sekä teorian pohjalta luotuihin käytännön toteutusmalleihin. Toteutusosassa kuvataan, miten perustettava yritys toimisi käytännössä. Toteutusosan tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty benchmarking-menetelmää. Tämän lisäksi opinnäytetyö sisältää liike-elämän edustajan kommentteja jokaisesta liiketoimintamallin osa-alueeseen valikoiduista ratkaisuista.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin liiketoimintamalli perustettavalle yritykselle. Lopputuloksesta pystytään havaitsemaan, että uuden yrityksen liiketoimintamalli luo pohjan liiketoimintasuunnitelman kehittämistyölle ja lisätutkimuksen tekemiselle. Lisätutkimuksen ja jatkojalostuksen kautta olisi mahdollista ottaa seuraava askel yrityksen perustamiselle.
Opinnäytetyö rakentuu tietoperustana toimivan Business Model Canvasin ja sen yhdeksän eri osa-alueiden teoriaan, sekä teorian pohjalta luotuihin käytännön toteutusmalleihin. Toteutusosassa kuvataan, miten perustettava yritys toimisi käytännössä. Toteutusosan tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty benchmarking-menetelmää. Tämän lisäksi opinnäytetyö sisältää liike-elämän edustajan kommentteja jokaisesta liiketoimintamallin osa-alueeseen valikoiduista ratkaisuista.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin liiketoimintamalli perustettavalle yritykselle. Lopputuloksesta pystytään havaitsemaan, että uuden yrityksen liiketoimintamalli luo pohjan liiketoimintasuunnitelman kehittämistyölle ja lisätutkimuksen tekemiselle. Lisätutkimuksen ja jatkojalostuksen kautta olisi mahdollista ottaa seuraava askel yrityksen perustamiselle.