Yhden toimijan periaate keskusta-alueen kunnossa- ja puhtaanapidossa Oulun kaupungissa
Matero, Merja (2010)
Matero, Merja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhden toimijan toimintamallin kehittäminen yleisillä katualueilla kiinteistönomistajien vastuulle kuuluvien kunnossa- ja puhtaanapitotehtävien hoitamiseen Oulun kaupungin keskusta-alueella. Tavoitteiksi työlle asetettiin uuteen toimintamallin siirtymiseen vaadittavan menettelyn selvittäminen, kiinteistöjen maksuosuuden muodostumisen määrittäminen, markkinoiden valmiuden selvittäminen uudelle urakalle sekä lisäksi tiedon hankkiminen muiden kaupunkien tekemistä ratkaisuis-ta samankaltaisessa tilanteessa.
Työssä perehdyttiin aluksi asian lainsäädännölliseen taustaan ja aiheesta tehtyihin jul-kaisuihin. Sen jälkeen toteutettiin kyselyitä eri tahoille ja toimijoille sähköpostitse tai haastattelemalla. Työn kannalta merkittävin kysely oli suunnattu joukolle muita Suomen kaupunkeja. Muita toimijoita, joille kyselyjä tehtiin, olivat muutamat keskusta-alueen kiinteistönomistajat ja kiinteistöhuollot, Oulun tekninen liikelaitos sekä muut Oulun kaupungin alueella toimivat kunnossapitourakoitsijat. Lopuksi tietojen perusteella sovellettiin yhden toimijan periaatetta Oulun keskusta-alueelle ja määritettiin kiinteis-tökohtaiset maksuperusteet.
Kyselyiden avulla saatiin tietää muiden kaupunkien tekemiä ratkaisuja tilanteissa, jossa kunta on ottanut vastuulleen kiinteistönomistajien tehtäviä sekä siihen liittyviä ongelmia. Kyselyiden avulla selvisi myös, että uuden käytännön mukanaan tuomalle urakalle näyttäisi olevan kiinnostusta. Lainsäädäntöön ja asiaan liittyviin julkaisuihin perehtymällä saatiin selvitettyä asian hallinnollinen etenemisprosessi. Maksujen määritysperusteeksi valittiin Oulussa kiinteistön rakennettu kerrosala ja tontin pinta-ala, ja näiden perusteella tehtiin laskukaavat kiinteistökohtaisten maksujen määrittämiseksi.
Työssä perehdyttiin aluksi asian lainsäädännölliseen taustaan ja aiheesta tehtyihin jul-kaisuihin. Sen jälkeen toteutettiin kyselyitä eri tahoille ja toimijoille sähköpostitse tai haastattelemalla. Työn kannalta merkittävin kysely oli suunnattu joukolle muita Suomen kaupunkeja. Muita toimijoita, joille kyselyjä tehtiin, olivat muutamat keskusta-alueen kiinteistönomistajat ja kiinteistöhuollot, Oulun tekninen liikelaitos sekä muut Oulun kaupungin alueella toimivat kunnossapitourakoitsijat. Lopuksi tietojen perusteella sovellettiin yhden toimijan periaatetta Oulun keskusta-alueelle ja määritettiin kiinteis-tökohtaiset maksuperusteet.
Kyselyiden avulla saatiin tietää muiden kaupunkien tekemiä ratkaisuja tilanteissa, jossa kunta on ottanut vastuulleen kiinteistönomistajien tehtäviä sekä siihen liittyviä ongelmia. Kyselyiden avulla selvisi myös, että uuden käytännön mukanaan tuomalle urakalle näyttäisi olevan kiinnostusta. Lainsäädäntöön ja asiaan liittyviin julkaisuihin perehtymällä saatiin selvitettyä asian hallinnollinen etenemisprosessi. Maksujen määritysperusteeksi valittiin Oulussa kiinteistön rakennettu kerrosala ja tontin pinta-ala, ja näiden perusteella tehtiin laskukaavat kiinteistökohtaisten maksujen määrittämiseksi.