Suunnitteluyrityksen perustaminen ja liiketoimintasuunnitelma
Pulkkinen, Minna (2017)
Pulkkinen, Minna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017399
Tiivistelmä
Yrityksen perustaminen lähtee liikkeelle yritysideasta, joka täsmennetään ja muokataan liikeideaksi ja edelleen kirjalliseksi liiketoimintasuunnitelmaksi. Sen avulla aloittava yrittäjä voi tutkia yrityksen menestymisen mahdollisuuksia.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu suunnitteluyrityksen perustamiseen. Opinnäytetyön teoreettinen luku sisältää syitä yrittäjäksi ryhtymiseen, tutkii suunnittelualan yrittäjyyttä Suomessa ja keskittyy ennen kaikkea yrityksen menestymisen problematiikkaan, ja siinä erityisesti brändäykseen. Menestyäkseen alati kiristyvässä kilpailussa, uuden yrittäjän on oltava jollain lailla erilainen kuin muut toimijat. Brändäys voi toimia erottavana kilpailutekijänä markkinoilla.
Tutkimusongelma vastaa kysymyksiin: Mitkä syyt vaikuttavat yrittäjäksi ryhtymiseen? Mitkä ovat yrityksen menestystekijöitä? Kannattaako yritystä brändätä? Tavoitteena on perustaa suunnitteluyritys, jossa pyritään huomioimaan tutkimustulokset.
Työn toiminnallinen osa kuvaa ne vaiheet, mitä aloittavan yrittäjän on käytävä läpi, kun yritysideasta halutaan jalostaa liiketoimintasuunnitelman kautta yritys. Se on tiivistetty kuvaus yrityksen perustamisen vaiheista, jossa käsitellään limittäin teoriaa ja yrittäjän omaa liiketoimintasuunnitelmaa. Prosessin tuloksena syntyy uusi yritys M&M Suunnittelu Oy. Yrityksen ilme tulee elämään ajan mukana, ja muokkautuu mahdollisesti vielä toiminnan luonteen selvitessä tarkemmin.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu suunnitteluyrityksen perustamiseen. Opinnäytetyön teoreettinen luku sisältää syitä yrittäjäksi ryhtymiseen, tutkii suunnittelualan yrittäjyyttä Suomessa ja keskittyy ennen kaikkea yrityksen menestymisen problematiikkaan, ja siinä erityisesti brändäykseen. Menestyäkseen alati kiristyvässä kilpailussa, uuden yrittäjän on oltava jollain lailla erilainen kuin muut toimijat. Brändäys voi toimia erottavana kilpailutekijänä markkinoilla.
Tutkimusongelma vastaa kysymyksiin: Mitkä syyt vaikuttavat yrittäjäksi ryhtymiseen? Mitkä ovat yrityksen menestystekijöitä? Kannattaako yritystä brändätä? Tavoitteena on perustaa suunnitteluyritys, jossa pyritään huomioimaan tutkimustulokset.
Työn toiminnallinen osa kuvaa ne vaiheet, mitä aloittavan yrittäjän on käytävä läpi, kun yritysideasta halutaan jalostaa liiketoimintasuunnitelman kautta yritys. Se on tiivistetty kuvaus yrityksen perustamisen vaiheista, jossa käsitellään limittäin teoriaa ja yrittäjän omaa liiketoimintasuunnitelmaa. Prosessin tuloksena syntyy uusi yritys M&M Suunnittelu Oy. Yrityksen ilme tulee elämään ajan mukana, ja muokkautuu mahdollisesti vielä toiminnan luonteen selvitessä tarkemmin.