Laatukäsikirjan laatiminen vahinkotarkastusorganisaatiolle
Mäkilaakso, Jarmo (2017)
Mäkilaakso, Jarmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617180
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia laatukäsikirja organisaatiolle YVL. YVL on vahinkotarkastusorganisaatio, jossa on 22 jäsentä. Organisaatio on koko Suomen laajuinen ja sillä ei ollut aikaisempia kokemuksia laatujärjestelmästä. Organisaatio tarkastaa kaikki ajoneuvot polkupyöristä maansiirtokoneisiin.
Laatukäsikirjan laadinta koettiin tärkeäksi asiakasyhtiöiden sekä organisaation puolelta. Vahinkotarkastuksissa eletään murroskautta, koska niitä automatisoidaan. Alalle on tullut kilpailijoita ja korjaamotkin tekevät vahinkotarkastuksia. Nämä ovat omalta osaltaan vä-hentäneet organisaatiolla teetettyjä töitä. Laatukäsikirja olikin yksi työkalu näihin haastei-siin vastaamiseen. Käsikirja kuvaa organisaation laatujärjestelmää sekä laadunhallintaa. Se toimii palvelukansiona asiakasyhtiöille ja työoppaana vanhoille sekä mahdollisille uusille jäsenille. Käsikirja laadittiin organisaation näköiseksi ja sen takia siinä on käytetty ISO 9001: 2015 periaatteita vain ohjeellisesti.
Hanke tehtiin kehittämistutkimuksena, jota täydennettiin kyselytutkimuksella. Käsikirjaa työstettiin organisaation johdon kanssa ja siinä käytettiin apuna kyselyä organisaatiolle sekä asiakasyhtiöille. Kyselyssä otsikoina toimi ISO 9001:2015. Kyselyllä saatiin arvokasta tietoa toimintojen tasosta sekä ehdotuksia niiden kehittämiseen. Näiden perusteella laadittiin organisaatiolle laatukäsikirja.
Laatukäsikirjan valmistuttua se esiteltiin organisaation kevätpäivillä. Laatukäsikirjan esittely herättikin keskustelua organisaation nykytilasta sekä tulevaisuudesta. Sen päivitys tehdään kerran vuodessa harkitusti. Käsikirja on tarkoitus pitää mahdollisimman kevyenä, että sitä olisi helppo lukea ja täydentää. Käsikirjasta nousee esiin toiminnan tarkoitus, asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset sekä jatkuva parantaminen.
Laatukäsikirjan laadinta koettiin tärkeäksi asiakasyhtiöiden sekä organisaation puolelta. Vahinkotarkastuksissa eletään murroskautta, koska niitä automatisoidaan. Alalle on tullut kilpailijoita ja korjaamotkin tekevät vahinkotarkastuksia. Nämä ovat omalta osaltaan vä-hentäneet organisaatiolla teetettyjä töitä. Laatukäsikirja olikin yksi työkalu näihin haastei-siin vastaamiseen. Käsikirja kuvaa organisaation laatujärjestelmää sekä laadunhallintaa. Se toimii palvelukansiona asiakasyhtiöille ja työoppaana vanhoille sekä mahdollisille uusille jäsenille. Käsikirja laadittiin organisaation näköiseksi ja sen takia siinä on käytetty ISO 9001: 2015 periaatteita vain ohjeellisesti.
Hanke tehtiin kehittämistutkimuksena, jota täydennettiin kyselytutkimuksella. Käsikirjaa työstettiin organisaation johdon kanssa ja siinä käytettiin apuna kyselyä organisaatiolle sekä asiakasyhtiöille. Kyselyssä otsikoina toimi ISO 9001:2015. Kyselyllä saatiin arvokasta tietoa toimintojen tasosta sekä ehdotuksia niiden kehittämiseen. Näiden perusteella laadittiin organisaatiolle laatukäsikirja.
Laatukäsikirjan valmistuttua se esiteltiin organisaation kevätpäivillä. Laatukäsikirjan esittely herättikin keskustelua organisaation nykytilasta sekä tulevaisuudesta. Sen päivitys tehdään kerran vuodessa harkitusti. Käsikirja on tarkoitus pitää mahdollisimman kevyenä, että sitä olisi helppo lukea ja täydentää. Käsikirjasta nousee esiin toiminnan tarkoitus, asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset sekä jatkuva parantaminen.