When parents and children become learning partners : Supporting mother tongue learning through socio-pedagogical methods
Nyyssönen, Mihaela (2017)
Nyyssönen, Mihaela
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817305
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda näytelmätyöpaja, joka sisältää sosiaalipedagogiin menetelmiin perustuvia aktiviteettejä vanhemmille ja lapsille. Opinnäytetyössä korostetaan vanhempien roolia osana lastensa kielen oppimista. Työpaja on järjestetty yhteistyössä Learning for Integration ry:n kanssa osana “Zmeișorii” projektia.
Suomessa muiden kuin suomen ja ruotsinkielisten lasten äidinkielen opetus alkaa aikaisintaan ensimmäisenä kouluvuonna. Näin ollen siis varhaiskasvatuksessa ei tueta muiden kielien oppimista, joten vanhempien täytyy olla proaktiivisia tukiessaan lastensa äidinkielen oppimista. Romaniankielinen yhteisö on yksi pienimpiä Suomessa, joten kielen opiskelun mahdollisuudet ovat rajoitetut.
Työpajan harjoitteiden kautta vanhemmilla ja lapsilla oli mahdollisuus leikkiä ja oppia yhdessä mukavassa ympäristössä. Työpajoja varten valmistettu oppimateriaali on otettu innostuneesti vastaan osallistujien kesken. Tämä antoi työpajan järjestäjille idean jatkokehittää opetusmateriaalia romaniankielen opetukseen.
Työpaja otettiin hyvin vastaan osallistujien keskuudessa. Työpajan arviointiosuudessa vanhemmat jakoivat omia ideoitaan kotona tehtävistä aktiviteeteistä. Johtopäätöksenä oli, että aktiviteetin sisältöä tärkeämpää on koko perheen yhteinen tekeminen, josta kaikki nauttivat.
Suomessa muiden kuin suomen ja ruotsinkielisten lasten äidinkielen opetus alkaa aikaisintaan ensimmäisenä kouluvuonna. Näin ollen siis varhaiskasvatuksessa ei tueta muiden kielien oppimista, joten vanhempien täytyy olla proaktiivisia tukiessaan lastensa äidinkielen oppimista. Romaniankielinen yhteisö on yksi pienimpiä Suomessa, joten kielen opiskelun mahdollisuudet ovat rajoitetut.
Työpajan harjoitteiden kautta vanhemmilla ja lapsilla oli mahdollisuus leikkiä ja oppia yhdessä mukavassa ympäristössä. Työpajoja varten valmistettu oppimateriaali on otettu innostuneesti vastaan osallistujien kesken. Tämä antoi työpajan järjestäjille idean jatkokehittää opetusmateriaalia romaniankielen opetukseen.
Työpaja otettiin hyvin vastaan osallistujien keskuudessa. Työpajan arviointiosuudessa vanhemmat jakoivat omia ideoitaan kotona tehtävistä aktiviteeteistä. Johtopäätöksenä oli, että aktiviteetin sisältöä tärkeämpää on koko perheen yhteinen tekeminen, josta kaikki nauttivat.