Kouluympäristön terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastuksen kehittäminen ja toteutus
Lehtimäki, Sari (2017)
Lehtimäki, Sari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lakisääteinen, kouluissa kolmen vuoden välein tehtävän terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastuksen kehittäminen ja toteutus. Opinnäytetyössä pohdittiin myös tarkastuksen merkitystä lasten mielenterveyden edistämiselle ja yhteisön hyvinvoinnille. Opinnäytetyö tehtiin kouluterveydenhoitajien näkökulmasta. Tarkastus valikoitui opinnäytetyön aiheeksi, koska tarkastuksen tekemisen käytäntö ja tavat olivat moninaiset ja opinnäytetyön tekijä halusi luoda yhtenevyyttä tarkastusten tekemiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastuksen toimintaa. Tarkoituksena oli luoda tarkastuksen toimintamalli opinnäytetyön kohteena olevaan kouluun sekä tehdä sähköinen tai fyysinen koulukohtainen kansio, johon kaikki tarkastukseen liittyvä materiaali olisi helppo tallentaa. Opinnäytetyössä pohditaan terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastusta lasten mielenterveyden edistämisen ja yhteisön hyvinvoinnin tukena. Mielenterveyden edistäminen on ajankohtainen aihe, ja myös hallituksen toisen kärkihankkeen tavoite.
Opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena, ja aineistoa kerättiin kouluterveydenhoitajilta kyselyllä ja haastattelemalla kahta kouluterveydenhoitajaa. Lisäksi tarkastuksessa kertyvän tiedon tallennustavoista kerättiin benchmarking-menetelmällä tietoa kahdesta eri kohteesta. Luotu tarkastusmalli pilotoitiin opinnäytetyön kohdekoululla syksyllä 2017.
Opinnäytetyön tuloksena kehitetty terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastuksen tarkastusmalli helpotti kouluterveydenhoitajan työtä tarkastuksen organisoinnissa. Tarkastuksessa syntyneiden dokumenttien säilyttämiseen ei opinnäytetyötä tehdessä löydetty sähköistä ratkaisumallia. Tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tarkastusten toteuttaminen, opiskeluhuoltoryhmän aktiivinen toiminta ja vanhempien ja oppilaiden osallisuuden lisääminen auttavat yhteisön hyvinvoinnin ja lasten mielenterveyden edistämisessä kouluissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastuksen toimintaa. Tarkoituksena oli luoda tarkastuksen toimintamalli opinnäytetyön kohteena olevaan kouluun sekä tehdä sähköinen tai fyysinen koulukohtainen kansio, johon kaikki tarkastukseen liittyvä materiaali olisi helppo tallentaa. Opinnäytetyössä pohditaan terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastusta lasten mielenterveyden edistämisen ja yhteisön hyvinvoinnin tukena. Mielenterveyden edistäminen on ajankohtainen aihe, ja myös hallituksen toisen kärkihankkeen tavoite.
Opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena, ja aineistoa kerättiin kouluterveydenhoitajilta kyselyllä ja haastattelemalla kahta kouluterveydenhoitajaa. Lisäksi tarkastuksessa kertyvän tiedon tallennustavoista kerättiin benchmarking-menetelmällä tietoa kahdesta eri kohteesta. Luotu tarkastusmalli pilotoitiin opinnäytetyön kohdekoululla syksyllä 2017.
Opinnäytetyön tuloksena kehitetty terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastuksen tarkastusmalli helpotti kouluterveydenhoitajan työtä tarkastuksen organisoinnissa. Tarkastuksessa syntyneiden dokumenttien säilyttämiseen ei opinnäytetyötä tehdessä löydetty sähköistä ratkaisumallia. Tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tarkastusten toteuttaminen, opiskeluhuoltoryhmän aktiivinen toiminta ja vanhempien ja oppilaiden osallisuuden lisääminen auttavat yhteisön hyvinvoinnin ja lasten mielenterveyden edistämisessä kouluissa.