Autokannan sähköistymisen vaikutuksia autoalaan ja päästöihin
Suhonen, Anssi (2017)
Suhonen, Anssi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717247
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli kerätä tietoa maailmanlaajuisesta sähköautojen yleistymisestä sekä päästö- ja käyttövoimalakien vaikutuksista autokantojen sähköistymiseen. Kerätyn tiedon avulla selvitettiin, millaisia vaikutuksia henkilöautokannan sähköistymisellä on liikenteestä aiheutuviin päästöihin ja autoalaan sekä mitä vaatimuksia kasvava sähköautokanta tuo energiantuotanto- ja jakeluinfrastruktuurille. Työ tehtiin Metropolia AMK:lle ja se on luonteeltaan kirjallisuustutkielma. Työ keskittyi ainoastaan henkilöautokantaan raskaan kaluston ja julkisen liikenteen jäätyä tarkastelun ulkopuolelle.
Pohjan luomiseksi työssä tarkasteltiin nykyisten liikenteen päästöjen koostumusta ja verrattiin sähköautojen hiilijalanjälkeä bensiini- ja dieselautojen hiilijalanjälkeen. Lisäksi työssä käytiin läpi nykyistä sähkö- ja hybridiautoteknologiaa. Merkittäväksi huomioksi työssä nousivat aluekohtaiset vaikutukset sähköautojen hiilijalanjälkeen ja se, miten energiantuotanto on sidoksissa sähköautojen ympäristöystävällisyyteen. Vaikutuksia tuotiin esille muuttamalla eri maiden tärkeimmillä energiantuotantomenetelmillä tuotetun sähköautojen lataussähkön kasvihuonepäästömäärät vastaamaan bensiini- ja dieselautojen polttoaineenkulutusta kuljettua matkayksikköä kohden.
Autokantaan vaikuttavien lakien osalta tutustuttiin eri valtioiden nykyisiin ja tuleviin päästölakeihin ja niiden aiheuttamiin mahdollisiin seurauksiin autoalan eri osa-alueilla. Tietoa kerättiin aluekohtaisesti paikallisista ja kansainvälisistä uutislähteistä sekä virallisista tietokannoista, tutkimuksista ja lähteistä.
Lopuksi työssä laskettiin suuren sähköautokannan vaikutuksia sähkön kysyntään ja suuren automäärän yhtäaikaisen lataamisen tuottamia piikkejä sähkönkulutuksessa Suomen nykyisessä sähköverkossa. Lisäksi tarkasteltiin Suomen latauspisteinfrastruktuurin nykyistä tilannetta ja tulevaa suunniteltua kehitystä.
Työ osoitti sähköautojen tuomien ympäristöetujen olevan vahvasti sidoksissa koko ajoneuvon elinkaaren aikana tehtyihin valintoihin eri tuotantoprosessien suhteen. Autokannan sähköistymisen todettiin tuovan myös omat haasteensa autoalan teollisuudelle ja yrityksille, jotka joutuvat sopeutumaan mahdollisesti avainasemaan nousevan teknologian tuomiin muutoksiin.
Pohjan luomiseksi työssä tarkasteltiin nykyisten liikenteen päästöjen koostumusta ja verrattiin sähköautojen hiilijalanjälkeä bensiini- ja dieselautojen hiilijalanjälkeen. Lisäksi työssä käytiin läpi nykyistä sähkö- ja hybridiautoteknologiaa. Merkittäväksi huomioksi työssä nousivat aluekohtaiset vaikutukset sähköautojen hiilijalanjälkeen ja se, miten energiantuotanto on sidoksissa sähköautojen ympäristöystävällisyyteen. Vaikutuksia tuotiin esille muuttamalla eri maiden tärkeimmillä energiantuotantomenetelmillä tuotetun sähköautojen lataussähkön kasvihuonepäästömäärät vastaamaan bensiini- ja dieselautojen polttoaineenkulutusta kuljettua matkayksikköä kohden.
Autokantaan vaikuttavien lakien osalta tutustuttiin eri valtioiden nykyisiin ja tuleviin päästölakeihin ja niiden aiheuttamiin mahdollisiin seurauksiin autoalan eri osa-alueilla. Tietoa kerättiin aluekohtaisesti paikallisista ja kansainvälisistä uutislähteistä sekä virallisista tietokannoista, tutkimuksista ja lähteistä.
Lopuksi työssä laskettiin suuren sähköautokannan vaikutuksia sähkön kysyntään ja suuren automäärän yhtäaikaisen lataamisen tuottamia piikkejä sähkönkulutuksessa Suomen nykyisessä sähköverkossa. Lisäksi tarkasteltiin Suomen latauspisteinfrastruktuurin nykyistä tilannetta ja tulevaa suunniteltua kehitystä.
Työ osoitti sähköautojen tuomien ympäristöetujen olevan vahvasti sidoksissa koko ajoneuvon elinkaaren aikana tehtyihin valintoihin eri tuotantoprosessien suhteen. Autokannan sähköistymisen todettiin tuovan myös omat haasteensa autoalan teollisuudelle ja yrityksille, jotka joutuvat sopeutumaan mahdollisesti avainasemaan nousevan teknologian tuomiin muutoksiin.