Itseilmaisun tukeminen satuliikunnan keinoin : Satuliikuntatuokiot 6-7 -vuotiaille lapsille
Seppänen, Piia; Kangasharju, Hanna; Sarajärvi, Noora (2017)
Seppänen, Piia
Kangasharju, Hanna
Sarajärvi, Noora
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517103
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aihe muotoutui kiinnostuksestamme liikuntaa kohtaan sekä yhteistyökumppanimme esittämästä toiveesta toteuttaa lapsille draamaa sisältäviä toimintatuokioita. Satuliikunta valikoitui hyväksi yhdistelmäksi näistä kahdesta. Aiheemme on ajankohtainen lasten liikuntasuositusten muuttumisen takia ja halusimme tukea työllämme niiden toteutumista. Opinnäytetyömme päätavoitteena oli tukea lasten itseilmaisua satuliikunnan keinoin. Pyrimme tähän pienempien lyhyen aikavälin tavoitteiden sekä toimintatuokioiden osatavoitteiden avulla.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen. Suunnittelimme ja toteutimme satuliikuntatuokioita 6-7 -vuotiaille lapsille eräässä oululaisessa päiväkodissa. Suunnittelimme kahdeksan kerran kokonaisuuden, joka perustui itse keksimäämme tarinaan Satumetsän eläimistä. Ohjasimme tuokiot lapsille päiväkodin liikuntasalissa. Kaikkiin tuokioihin sisältyi aloitusleikki, satuliikuntaosuus sekä loppurentoutus.
Toimintatuokiot pohjautuivat laatimaamme tietoperustaan, joka muodostui alan ammattikirjallisuudesta sekä internet-julkaisuista. Opinnäytetyömme tietoperusta sisältää käsitteet varhaiskasvatus, itseilmaisu, satuliikunta, pienryhmätoiminta ja pienryhmän ohjaaminen sekä lapsen fyysinen kehitys 6-7 -vuotiaana. Kysyimme lapsilta sekä tuokioita seuranneelta lastentarhanopettajalta palautetta jokaisen tuokion jälkeen. Saamamme palautteen perusteella arvioimme ja pohdimme muun muassa toimintatuokioiden sisältöä sekä onnistumista.
Luomaamme satuliikuntapakettia voi hyödyntää jatkossa käyttäen siitä osia tai lisäten sen jatkokertomukseksi omaan toimintaansa. Tuokioiden sisältöjä on myös helppo kehittää ryhmän tarpeisiin ja taitotasoon sopiviksi.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen. Suunnittelimme ja toteutimme satuliikuntatuokioita 6-7 -vuotiaille lapsille eräässä oululaisessa päiväkodissa. Suunnittelimme kahdeksan kerran kokonaisuuden, joka perustui itse keksimäämme tarinaan Satumetsän eläimistä. Ohjasimme tuokiot lapsille päiväkodin liikuntasalissa. Kaikkiin tuokioihin sisältyi aloitusleikki, satuliikuntaosuus sekä loppurentoutus.
Toimintatuokiot pohjautuivat laatimaamme tietoperustaan, joka muodostui alan ammattikirjallisuudesta sekä internet-julkaisuista. Opinnäytetyömme tietoperusta sisältää käsitteet varhaiskasvatus, itseilmaisu, satuliikunta, pienryhmätoiminta ja pienryhmän ohjaaminen sekä lapsen fyysinen kehitys 6-7 -vuotiaana. Kysyimme lapsilta sekä tuokioita seuranneelta lastentarhanopettajalta palautetta jokaisen tuokion jälkeen. Saamamme palautteen perusteella arvioimme ja pohdimme muun muassa toimintatuokioiden sisältöä sekä onnistumista.
Luomaamme satuliikuntapakettia voi hyödyntää jatkossa käyttäen siitä osia tai lisäten sen jatkokertomukseksi omaan toimintaansa. Tuokioiden sisältöjä on myös helppo kehittää ryhmän tarpeisiin ja taitotasoon sopiviksi.