Traditional unyago training in Tanzania : a step to adolescence or a leap to motherhood
Nieminen, Anu (2017)
Nieminen, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja oli Liikunnan Kehitysyhteistyö LiiKe ry, joka on toiminut Etelä-Tansaniassa, Mtwaran maakunnassa jo yli vuosikymmen ajan tehden kehitysyhteistyötä paikallisen yhteisön hyväksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa laadullinen tutkimus englannin kielellä, jota LiiKe voi myöhemmin hyödyntää tulevissa kehitysyhteistyö hankkeissaan. Tarve tutkimukselle nousee teini-raskauksista, jotka ovat suuri ongelma Mtwaran maakunnassa ja tähän ongelmaan LiiKe haluaa puuttua. Tutkimus tutki perinteisen paikalliseen kulttuuriin kuuluvan, tyttölapsille suunnatun, aikuiselämään valmistavan ”unyago”-koulutuksen vaikutuksia lasten elämään. Tutkimusongelmana oli, millainen vaikutus unyago-koulutuksella on tyttöjen seksuaaliseen aktiivisuuteen? Teoria unyago-koulutuksesta, tyttöjen seksuaalisesta kehityksestä ja seksuaalikasvatuksesta, sekä teini-iän ajasta ja teiniraskauksista muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 28 unyago-koulutuksen käynyttä tyttöä, heistä 12 oli raskaana. Haastattelumenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja lomakehaastattelua. Aineisto käsiteltiin sisällönanalyysilla. Aineistosta nousi sisällön analyysilla kolme pääteemaa: unyagon yleinen sisältö, seksuaalinen herääminen ja kritiikki.
Haastateltavat olivat tietoisia nuorten tyttöjen seksuaalisesta aktiivisuudesta ja teiniraskauksista. Haastateltavat kertoivat, että joissain unyago-koulutuksissa on seksuaalinen sisältö, jossa nuoret tytöt oppivat miten nainen voi tyydyttää miehen seksuaaliset tarpeet. Yleinen mielipide oli, että koulutuksessa on tärkeää ja hyödyllistä sisältöä, mutta seksuaalinen sisältö tulisi irrottaa siitä. Tämän seksuaalisen sisällön katsottiin olevan lapsille haitallista ja johtavan tyttöjen lisääntyneeseen kiinnostukseen aloittaa seksuaaliset suhteet. Useimmat haastateltavista eivät kuitenkaan henkilökohtaisesti olleet oppineet seksistä mitään, tai tulleet kiinnostuneemmiksi siitä unyagon aikana, joten varmaa yhteyttä unyagon ja tyttöjen seksuaalisten suhteiden aloittamisen välillä ei voida todeta. Toiset unyago-opettajat näyttävät tytöille vihreää valoa seksuaalisten suhteiden aloittamiseen, ja toiset neuvovat pidättäytymään seksistä. Selvästi suurin osa haastateltavista ei ollut saanut unyago-koulutuksessa tietoa ehkäisymenetelmistä. Tämän tutkimuksen perusteella ehdotan, että unyago-koulutuksien sisältö tulisi muuttaa yhtenäiseksi ja sisällön tulisi vastata lasten kehitystasoon. Alueen seksuaalikasvatusta tulisi parantaa, jotta kaikilla tytöillä olisi mahdollisuus saada kehitykseensä nähden sopivaa, jatkuvaa ja kokonaisvaltaista seksuaali- ja lisääntymisterveys kasvatusta.
Haastateltavat olivat tietoisia nuorten tyttöjen seksuaalisesta aktiivisuudesta ja teiniraskauksista. Haastateltavat kertoivat, että joissain unyago-koulutuksissa on seksuaalinen sisältö, jossa nuoret tytöt oppivat miten nainen voi tyydyttää miehen seksuaaliset tarpeet. Yleinen mielipide oli, että koulutuksessa on tärkeää ja hyödyllistä sisältöä, mutta seksuaalinen sisältö tulisi irrottaa siitä. Tämän seksuaalisen sisällön katsottiin olevan lapsille haitallista ja johtavan tyttöjen lisääntyneeseen kiinnostukseen aloittaa seksuaaliset suhteet. Useimmat haastateltavista eivät kuitenkaan henkilökohtaisesti olleet oppineet seksistä mitään, tai tulleet kiinnostuneemmiksi siitä unyagon aikana, joten varmaa yhteyttä unyagon ja tyttöjen seksuaalisten suhteiden aloittamisen välillä ei voida todeta. Toiset unyago-opettajat näyttävät tytöille vihreää valoa seksuaalisten suhteiden aloittamiseen, ja toiset neuvovat pidättäytymään seksistä. Selvästi suurin osa haastateltavista ei ollut saanut unyago-koulutuksessa tietoa ehkäisymenetelmistä. Tämän tutkimuksen perusteella ehdotan, että unyago-koulutuksien sisältö tulisi muuttaa yhtenäiseksi ja sisällön tulisi vastata lasten kehitystasoon. Alueen seksuaalikasvatusta tulisi parantaa, jotta kaikilla tytöillä olisi mahdollisuus saada kehitykseensä nähden sopivaa, jatkuvaa ja kokonaisvaltaista seksuaali- ja lisääntymisterveys kasvatusta.