Psykofyysinen fysioterapia tunnetummaksi
Perilä, Jasmini (2017)
Perilä, Jasmini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716654
Tiivistelmä
Kokonaisvaltainen lähestymistapa on ajankohtainen teema terveydenhoidossa. Psykofyysinen fysioterapia kehon ja mielen yhteyttä korostavana erikoisalana on yksi näkökulma kokonaisvaltaiseen terveydenhoitoon ja kuntoutukseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimeksiantajayrityksen kanssa edistää psykofyysisen fysioterapian tunnettuutta Porissa esittelemällä sitä suoraan työn kohderyhmälle sekä sen parissa työskenteleville terveysalan ammattilaisille. Kohderyhmä oli stressistä ja kroonisesta kivusta kärsivät työikäiset. Työllä edistettiin myös toimeksiantajayrityksen toimintaa.
Ensin selvitettiin haastatteluin, että miten psykofyysisen fysioterapian asiantuntijat ovat muualla Suomessa edistäneet erikoisalan tunnettavuutta ja mitä polkuja pitkin asiakkaat päätyvät psykofyysiseen fysioterapiaan. Haastateltavilta kysyttiin myös ideoita esittelykohteista kohderyhmän tai sen kanssa työskentelevien ammattilaisten tavoittamiseksi. Asiantuntijoiden tiedonantoja hyödynnettiin esittelykohteiden etsinnässä sekä työn teoriaosuudessa, jonka pohjalta tehtiin esittelymateriaali. Esittelyitä pidettiin sekä kohderyhmälle että ammattilaisille ja työtä arvioitiin teettämällä kyselyt esittelyiden kuulijoille ja työn toimeksiantajalle.
Haastattelut tuottivat kattavasti tietoa asiakkaiden palvelupoluista sekä useita ideoita tunnettuuden edistämisestä ja esittelykohteista. Psykofyysiseen fysioterapiaan voi päätyä muun muassa organisaation sisäisiä moniammatillisia hoitopolkuja pitkin, fysioterapeutin ohjauksesta tai omatoimisen hakeutumisen myötä. Tunnettuutta puolestaan voi edistää eri keinoin niin terveydenhuollon organisaation sisällä kuin ulospäin suunnatulla toiminnalla.
Ammattilaisille pidettiin kaksi esittelyä ja kohderyhmän tavoittamiseksi järjestettiin yksi tuokio. Ammattilaisia tavoitettiin 21 ja kohderyhmää kuusi. Enemmistölle kyseessä oli vieras viitekehys ja suurin osa niin ammattilaisista kuin kohderyhmästä kertoi voivansa kuvitella hyödyntävänsä psykofyysistä fysioterapiaa esittelyn perusteella. Toimeksiantaja sai neljän kuukauden aikana 14 uutta asiakasta, joista kaksi tuli kohderyhmän esittelyn myötä. Ammattilaisten esittelyt eivät johtaneet uusiin asiakasuhteisiin, vaan muut asiakkaat tulivat sosiaalisessa mediassa tehdyn markkinoinnin, paikallislehden artikkelin sekä kuultujen positiivisten kokemusten myötä.
Psykofyysiselle fysioterapialle on tarvetta yhtenä kuntoutuskeinona. Tunnettuutta tulisi yhä edistää Porissa niin ammattilaisten kuin asiakkaiden keskuudessa. Jatkoehdotuksena on, että toimeksiantajayritys jatkaisi tunnettuuden edistämistä järjestämällä tuokioita, jotka sisältävät esittelyn lisäksi konkreettisia harjoitteita. Tuokioita voi kohdentaa mille fysioterapian asiakasryhmälle tahansa.
Ensin selvitettiin haastatteluin, että miten psykofyysisen fysioterapian asiantuntijat ovat muualla Suomessa edistäneet erikoisalan tunnettavuutta ja mitä polkuja pitkin asiakkaat päätyvät psykofyysiseen fysioterapiaan. Haastateltavilta kysyttiin myös ideoita esittelykohteista kohderyhmän tai sen kanssa työskentelevien ammattilaisten tavoittamiseksi. Asiantuntijoiden tiedonantoja hyödynnettiin esittelykohteiden etsinnässä sekä työn teoriaosuudessa, jonka pohjalta tehtiin esittelymateriaali. Esittelyitä pidettiin sekä kohderyhmälle että ammattilaisille ja työtä arvioitiin teettämällä kyselyt esittelyiden kuulijoille ja työn toimeksiantajalle.
Haastattelut tuottivat kattavasti tietoa asiakkaiden palvelupoluista sekä useita ideoita tunnettuuden edistämisestä ja esittelykohteista. Psykofyysiseen fysioterapiaan voi päätyä muun muassa organisaation sisäisiä moniammatillisia hoitopolkuja pitkin, fysioterapeutin ohjauksesta tai omatoimisen hakeutumisen myötä. Tunnettuutta puolestaan voi edistää eri keinoin niin terveydenhuollon organisaation sisällä kuin ulospäin suunnatulla toiminnalla.
Ammattilaisille pidettiin kaksi esittelyä ja kohderyhmän tavoittamiseksi järjestettiin yksi tuokio. Ammattilaisia tavoitettiin 21 ja kohderyhmää kuusi. Enemmistölle kyseessä oli vieras viitekehys ja suurin osa niin ammattilaisista kuin kohderyhmästä kertoi voivansa kuvitella hyödyntävänsä psykofyysistä fysioterapiaa esittelyn perusteella. Toimeksiantaja sai neljän kuukauden aikana 14 uutta asiakasta, joista kaksi tuli kohderyhmän esittelyn myötä. Ammattilaisten esittelyt eivät johtaneet uusiin asiakasuhteisiin, vaan muut asiakkaat tulivat sosiaalisessa mediassa tehdyn markkinoinnin, paikallislehden artikkelin sekä kuultujen positiivisten kokemusten myötä.
Psykofyysiselle fysioterapialle on tarvetta yhtenä kuntoutuskeinona. Tunnettuutta tulisi yhä edistää Porissa niin ammattilaisten kuin asiakkaiden keskuudessa. Jatkoehdotuksena on, että toimeksiantajayritys jatkaisi tunnettuuden edistämistä järjestämällä tuokioita, jotka sisältävät esittelyn lisäksi konkreettisia harjoitteita. Tuokioita voi kohdentaa mille fysioterapian asiakasryhmälle tahansa.