Digitalisaation mahdollisuuksia : case: Fischer Finland Oy
Kemppainen, Kalle-Pekka (2017)
Kemppainen, Kalle-Pekka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110116502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110116502
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille verkkokaupankäynnin ominaisuuksia ja monikanavaisuuden tuomia hyötyjä teorian sekä kilpailijoiden vertailun kautta. Etsityn tiedon perusteella voidaan siten tunnistaa kohteita, jotka vaativat kehittämistä ja näin ollen tuoda esille keinoja, joita toimeksiantaja voisi ottaa mukaan omaan toimintaansa. Tarkoituksena on ymmärtää nykypäivän verkkokaupankäynnin vaatimuksia ja myös oppia kuinka monikanavaisuutta voidaan hyödyntää yrityksen toiminnassa. Toimeksiantajan tavoitteena on siirtyä hyödyntämään verkkokaupankäyntiä ja monikanavaisuutta viimeistään vuonna 2020. Tällä hetkellä toimeksiantajalla eikä heidän kilpailijoillaan ole hirveästi verkossa toimintaa ja toimialanakin kiinnitysjärjestelmät on melko haastava monikanavaisuuden kannalta. Tämän takia tutkimus onkin ajankohtainen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen teoreettinen osuus koostuu ostokäyttäytymisestä sekä verkkokaupankäynnistä. Tietoa etsittiin enimmäkseen sähköisistä lähteistä. Työn tutkimuksellisessa osuudessa hyödynnettiin ”Benchmarkingia” eli vertailua. Pyrittiin siis vertailemaan toimeksiantajan kilpailijoita ja heidän toimintaansa keskenään, tunnistaen toimivat toimintatavat.
Tutkimusten perusteella voidaankin sanoa, että verkkokaupankäynti sekä monikanavaisuuden hyödyntäminen toimeksiantajani kilpailijoilla on melko vähäistä. Kilpailijat ovat hyvin vaihtelevasti siirtyneet hyödyntämään verkkokaupankäyntiä ja monikanavaisuuden tuomia mahdollisuuksia. Ehkä tämä siitä syystä, että toimialana on rakennusteollisuuden kiinnitysjärjestelmät. Asiakkaina siis ovatkin yleisesti toiset yritykset, mutta verkkokauppa antaa uudenlaisen mahdollisuuden myös keskittyä yksityisiin ihmisiin. Verrattuna muilla toimialoilla toimiviin yrityksiin, ovat toimeksiantajani ja heidän kilpailijansa hieman jäljessä monikanavaisuudessa ja verkkokaupan hyödyntämisessä. Ehkä he voisivat ottaa mallia ja oppia muilta toimialoilta näillä alueilla. Kehitysideat sisältävät ehdotuksia ja tuovat esille kohtia, joita toimeksiantajan tulisi ottaa huomioon, siirryttäessä verkkokaupankäyntiin sekä monikanavaisuuteen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen teoreettinen osuus koostuu ostokäyttäytymisestä sekä verkkokaupankäynnistä. Tietoa etsittiin enimmäkseen sähköisistä lähteistä. Työn tutkimuksellisessa osuudessa hyödynnettiin ”Benchmarkingia” eli vertailua. Pyrittiin siis vertailemaan toimeksiantajan kilpailijoita ja heidän toimintaansa keskenään, tunnistaen toimivat toimintatavat.
Tutkimusten perusteella voidaankin sanoa, että verkkokaupankäynti sekä monikanavaisuuden hyödyntäminen toimeksiantajani kilpailijoilla on melko vähäistä. Kilpailijat ovat hyvin vaihtelevasti siirtyneet hyödyntämään verkkokaupankäyntiä ja monikanavaisuuden tuomia mahdollisuuksia. Ehkä tämä siitä syystä, että toimialana on rakennusteollisuuden kiinnitysjärjestelmät. Asiakkaina siis ovatkin yleisesti toiset yritykset, mutta verkkokauppa antaa uudenlaisen mahdollisuuden myös keskittyä yksityisiin ihmisiin. Verrattuna muilla toimialoilla toimiviin yrityksiin, ovat toimeksiantajani ja heidän kilpailijansa hieman jäljessä monikanavaisuudessa ja verkkokaupan hyödyntämisessä. Ehkä he voisivat ottaa mallia ja oppia muilta toimialoilta näillä alueilla. Kehitysideat sisältävät ehdotuksia ja tuovat esille kohtia, joita toimeksiantajan tulisi ottaa huomioon, siirryttäessä verkkokaupankäyntiin sekä monikanavaisuuteen.