Yhdessä kohti opiskelijoiden osallisuutta ja hyvinvointia : Kehittämiskohteena Nurmeksen lukio
Lipponen, Anne (2017)
Lipponen, Anne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102516284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102516284
Tiivistelmä
Uusi oppilas- ja opiskeluhuoltolaki (1287/2013) on astunut voimaan elokuussa 2014. Lain tarkoituksena on muun muassa siirtää opiskeluhuollon painopistettä korjaavasta työstä enemmän ennaltaehkäisevään työhön. Ennaltaehkäisevässä työssä on tärkeää ottaa huomioon opiskelijoiden osallisuus ja koulussa viihtyminen. Lukion uusi opetussuunnitelma painottaa myös aktiivisen kansalaisuuden merkitystä lukiokoulutuksessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja osallisuutta Nurmeksen lukiossa. Työssä kerättiin opiskeluhuollon henkilöstöltä ja opiskelijakunnalta ideoita teemoista, jotka nousevat edellä mainituista toimintaa ohjaavista asiakirjoista. Näitä teemoja olivat aktiivinen kansalaisuus, opiskelijoiden osallisuus sekä kouluviihtyvyys ja hyvinvointi. Opinnäytetyössä käytetty menetelmä oli muunnelma kahdesta erilaisesta osallistavasta menetelmästä: Learning cafe -tyyppisestä työskentelystä sekä ideointiryhmästä.
Pidetyissä kahdessa pajassa tuli paljon hyviä ideoita siitä, miten lukiossa voisi edistää edellä mainittuja teemoja. Menetelmäpajoissa kävi ilmi myös se, että tällaisten pajojen kautta olisi hyvä jatkossakin kehittää lukion toimintaa. Aiheet herättivät keskustelua ja toivottavasti meneillään olevana lukuvuonna 2017–2018 ideoita voidaan laittaa myös käytännön toteutukseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja osallisuutta Nurmeksen lukiossa. Työssä kerättiin opiskeluhuollon henkilöstöltä ja opiskelijakunnalta ideoita teemoista, jotka nousevat edellä mainituista toimintaa ohjaavista asiakirjoista. Näitä teemoja olivat aktiivinen kansalaisuus, opiskelijoiden osallisuus sekä kouluviihtyvyys ja hyvinvointi. Opinnäytetyössä käytetty menetelmä oli muunnelma kahdesta erilaisesta osallistavasta menetelmästä: Learning cafe -tyyppisestä työskentelystä sekä ideointiryhmästä.
Pidetyissä kahdessa pajassa tuli paljon hyviä ideoita siitä, miten lukiossa voisi edistää edellä mainittuja teemoja. Menetelmäpajoissa kävi ilmi myös se, että tällaisten pajojen kautta olisi hyvä jatkossakin kehittää lukion toimintaa. Aiheet herättivät keskustelua ja toivottavasti meneillään olevana lukuvuonna 2017–2018 ideoita voidaan laittaa myös käytännön toteutukseen.