Logistisen palveluprosessin kehittäminen : Case: Schenker Oy
Salo, Kalle (2008)
Salo, Kalle
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114388
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on perehdytty logistisen palveluprosessin kehittämiseen. Tutkimuksen kohteena oli Schenker Oy:n ja Goodyearin välinen logistinen palveluprosessi, jossa Schenker Oy hoitaa Goodyearin rengaspalautukset Ruotsiin. Työn tarkoituksena oli selvittää miten palveluprosessia pystyttäisiin kehittämään ja tehostamaan. Tavoitteena oli myös selvittää normaalin vientiprosessin ja logistisen palveluprosessina eroja. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin liiketoimintaprosesseja, prosessiajattelua, logistista palveluprosessia ja prosessin kehittämisen vaiheita. Tarkoituksena oli luoda lukijalle selvä kuva liiketoimintaprosesseista ja niiden johtamisesta prosessiajattelun avulla. Toisena tavoitteena oli käydä läpi prosessin kehittämisen vaiheet. Tutkimusotteena käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja osallistuvalla havainnoinnilla. Haastattelut tehtiin Schenker Oy:n Turun toimipisteessä. Haastateltavina olivat Turun alueen asiakaspalvelupäällikkö, Schenker Oy:n tuotantojohtajan sekä erään toisen palveluprosessin tuotannon esimies. Aineistoa kerättiin myös Schenker Oy:n www-sivuilta ja yrityksen intranetistä. Tutkimustulokset osoittivat, että kohdeyrityksen logistisen palveluprosessin kehittämisessä tärkeimpänä asiana on informaation kulun tehostaminen niin organisaatioiden välillä kuin kohdeyrityksen sisällä. Informaation kulkua tehostettiin nimeämällä logistiselle palveluprosessille omistaja, joka vastaa prosessin onnistumisesta ja informaation kulusta. Tehostamista voidaan vielä parantaa uudelleen organisoimalla tehtäviä ja ohjeistamalla asiakasyritystä paremmin. Tutkimuksen lopuksi tutkija on esittänyt toimenpide-ehdotuksia, joilla pyritään kehittämään kyseistä palveluprosessia.