Digitaalisen markkinoinnin kampanja Ilosaarirockille
Vento, Anni (2017)
Vento, Anni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316244
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee digitaalisen markkinoinnin suunnittelua, jonka puitteissa luotiin mainoskampanja Joensuussa järjestettävälle Ilosaarirock-festivaalille. Kampanja toteutettiin samanaikaisesti Facebookissa, Instagramissa ja Google Display –mainosverkostossa. Opinnäytetyö on työelämäläheinen, ja se on toteutettu tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa perehdyttiin tapahtuman markkinointiin ja digitaaliseen markkinointiin yleisesti sekä tapahtuman markkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin mainoskampanja ja analysoitiin kampanjan tulokset. Toiminnallisen osuuden tärkeimmät työkalut olivat Google AdWordsin sekä Facebook Businessin mainostyökalut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda näkyvä ja tuloksellinen markkinointikampanja Ilosaarirockille toukokuun 2017 aikana. Mainoskampanjan mainoskuvat keräsivät neljän viikon aikana lähes neljä miljoonaa näyttökertaa, mikä toi laajaa näkyvyyttä ja näin myös lisäarvoa Ilosaarirockin brändille. Mainoskampanja oli sekä Google Displayn että Facebookin mainoskanavissa taloudellisesti kannattava. Opinnäytetyön analyysistä on hyötyä toimeksiantajalle uusia digitaalisen markkinoinnin kampanjoita luodessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa perehdyttiin tapahtuman markkinointiin ja digitaaliseen markkinointiin yleisesti sekä tapahtuman markkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin mainoskampanja ja analysoitiin kampanjan tulokset. Toiminnallisen osuuden tärkeimmät työkalut olivat Google AdWordsin sekä Facebook Businessin mainostyökalut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda näkyvä ja tuloksellinen markkinointikampanja Ilosaarirockille toukokuun 2017 aikana. Mainoskampanjan mainoskuvat keräsivät neljän viikon aikana lähes neljä miljoonaa näyttökertaa, mikä toi laajaa näkyvyyttä ja näin myös lisäarvoa Ilosaarirockin brändille. Mainoskampanja oli sekä Google Displayn että Facebookin mainoskanavissa taloudellisesti kannattava. Opinnäytetyön analyysistä on hyötyä toimeksiantajalle uusia digitaalisen markkinoinnin kampanjoita luodessa.