Urheiluseuran viestintäsuunnitelma
Vesterinen, Jenni (2017)
Vesterinen, Jenni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101916184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101916184
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lappeenrantalaisen jalkapalloseuran PEPO Lappeenranta ry:n viestintää. Tehtävänä oli myös suunnitella seuralle opas viestinnän tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa ajankohtainen ja helppokäyttöinen viestintäopas jalkapalloseuran tiedottajille viestinnän yhdenmukaistamiseksi ja helpottamiseksi.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jonka toiminnallinen osuus koostui viestintäoppaasta seuralle. Oppaassa käytettiin urheilumarkkinoinnin, yhteisöviestinnän ja seuraviestinnän kirjallisuutta olennaisin osin.
Opinnäytetyö koostui teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuudessa tutkittiin kirjallisuuden ja verkkomateriaalien avulla PEPO:n kannalta urheilumarkki-nointia, seuraviestintää, yhteisöviestintää ja markkinointiviestintää. Empiirisessä osassa tutkittiin PEPO:n tämänhetkistä viestintää, mihin aineisto on kerätty haastattelussa sekä tutkimalla PEPO:n nykyisiä viestintämateriaaleja.
Tutkimuksessa selvisi useita puutteita PEPO:n viestinnässä. Opas on suunniteltu näiden puutteiden korjaamiseksi ja viestinnän parantamiseksi.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jonka toiminnallinen osuus koostui viestintäoppaasta seuralle. Oppaassa käytettiin urheilumarkkinoinnin, yhteisöviestinnän ja seuraviestinnän kirjallisuutta olennaisin osin.
Opinnäytetyö koostui teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuudessa tutkittiin kirjallisuuden ja verkkomateriaalien avulla PEPO:n kannalta urheilumarkki-nointia, seuraviestintää, yhteisöviestintää ja markkinointiviestintää. Empiirisessä osassa tutkittiin PEPO:n tämänhetkistä viestintää, mihin aineisto on kerätty haastattelussa sekä tutkimalla PEPO:n nykyisiä viestintämateriaaleja.
Tutkimuksessa selvisi useita puutteita PEPO:n viestinnässä. Opas on suunniteltu näiden puutteiden korjaamiseksi ja viestinnän parantamiseksi.