Psyykkisten taitojen harjoittelu agilityseurassa : Koulutus agilityvalmentajille ja koulutusohjaajille
Laurén, Iina (2017)
Laurén, Iina
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092215314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092215314
Tiivistelmä
Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva nopeatempoinen urheilulaji, jossa koira suorittaa ihmisen avulla erilaisista esteistä koostuvan radan mahdollisimman nopeasti ja virheettömästi. Laji vaatii agilityohjaajalta monien fyysisten ominaisuuksien ja motoristen taitojen lisäksi myös psyykkisiä ominaisuuksia, kuten keskittymiskykyä sekä taitoa säädellä omaa jännitys- ja tunnetilaa. Suomessa suurin osa harrastajista harjoittelee agilityseuroissa, joissa psyykkistä valmennusta toteutetaan vielä hyvin vähän. Agilityseuroissa harjoitusryhmien valmentajista käytetään nimikettä koulutusohjaaja.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää agilityseurassa toimivien koulutusohjaajien osaamista psyykkisistä taidoista sekä niiden harjoittelusta agilityssä ja auttaa koulutusohjaajia tuomaan psyykkinen valmennus osaksi agilityseuran viikoittaisia harjoitustapahtumia. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa agilityseurassa toimiville koulutusohjaajille koulutuskokonaisuus psyykkisten taitojen harjoittelusta agilityssä.
Työ koostuu opinnäytetyöraportista sekä koulutuskokonaisuudesta, joka on toiminnallisessa muodossa toteutetun työn tuotos. Tuotokseen sisältyy koulutuskokonaisuuden suunnittelun ja toteutuksen lisäksi kirjallinen koulutusmateriaali harjoitteineen. Opinnäytetyöraporttiin kuuluvat teoreettinen viitekehys sekä opinnäytetyöprosessin raportointi. Teoreettinen viitekehys käsittelee agilityä lajina, psyykkistä valmentautumista sekä psyykkisten taitojen harjoittelua ja psyykkisen valmentautumisen tekniikoita. Teoriatieto on koottu suomalaisesta ja kansainvälisestä kirjallisuudesta sekä tutkimuksista ja artikkeleista. Työssä on hyödynnetty myös asiantuntijahaastatteluja sekä tekijän omaa kokemusta lajista.
Opinnäytetyön tuotoksena suunniteltu koulutus toteutettiin Rovaniemen Käyttökoirat ry:n agilitykoulutusohjaajille. Jatkossa se on toteutettavissa myös muille Suomen Agilityliiton jäsenseuroille. Laadullisen tutkimuksen elementin työhön tuo kyselylomakkeen avulla kerätty palaute koulutuksesta. Koulutukseen osallistuneet koulutusohjaajat kokivat koulutuksen aiheen tärkeäksi ja mielenkiintoiseksi. Suurin osa arvioi myös osaavansa suunnitella psyykkisiä ominaisuuksia kehittävän agilityharjoitustapahtuman koulutuksen jälkeen.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää agilityseurassa toimivien koulutusohjaajien osaamista psyykkisistä taidoista sekä niiden harjoittelusta agilityssä ja auttaa koulutusohjaajia tuomaan psyykkinen valmennus osaksi agilityseuran viikoittaisia harjoitustapahtumia. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa agilityseurassa toimiville koulutusohjaajille koulutuskokonaisuus psyykkisten taitojen harjoittelusta agilityssä.
Työ koostuu opinnäytetyöraportista sekä koulutuskokonaisuudesta, joka on toiminnallisessa muodossa toteutetun työn tuotos. Tuotokseen sisältyy koulutuskokonaisuuden suunnittelun ja toteutuksen lisäksi kirjallinen koulutusmateriaali harjoitteineen. Opinnäytetyöraporttiin kuuluvat teoreettinen viitekehys sekä opinnäytetyöprosessin raportointi. Teoreettinen viitekehys käsittelee agilityä lajina, psyykkistä valmentautumista sekä psyykkisten taitojen harjoittelua ja psyykkisen valmentautumisen tekniikoita. Teoriatieto on koottu suomalaisesta ja kansainvälisestä kirjallisuudesta sekä tutkimuksista ja artikkeleista. Työssä on hyödynnetty myös asiantuntijahaastatteluja sekä tekijän omaa kokemusta lajista.
Opinnäytetyön tuotoksena suunniteltu koulutus toteutettiin Rovaniemen Käyttökoirat ry:n agilitykoulutusohjaajille. Jatkossa se on toteutettavissa myös muille Suomen Agilityliiton jäsenseuroille. Laadullisen tutkimuksen elementin työhön tuo kyselylomakkeen avulla kerätty palaute koulutuksesta. Koulutukseen osallistuneet koulutusohjaajat kokivat koulutuksen aiheen tärkeäksi ja mielenkiintoiseksi. Suurin osa arvioi myös osaavansa suunnitella psyykkisiä ominaisuuksia kehittävän agilityharjoitustapahtuman koulutuksen jälkeen.