Digipuntari 2016 : Raportti
Rajahonka, Mervi (2017)
Rajahonka, Mervi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-032-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-032-6
Tiivistelmä
Vuonna 2014 toteutetun ensimmäisen Digipuntari-kyselyn tarkoituksena oli vastata kysymyksiin, miten monipuolisesti ja laajasti alueen pk-yrityksissä on oivallettu ja omaksuttu digitalisoinnin merkitys ja mahdollisuudet omassa toiminnassa ja millaisia kehitystarpeita tai ongelmia yrityksissä on tullut esille tähän prosessiin liittyen. Nämä kysymykset ovat edelleen ajankohtaisia.
Vuonna 2016 julkaistussa Elisan ja Suomen Yrittäjien valtakunnallisessa tutkimuksessa todettiin, että vain harva yritys ymmärtää, miten digitalisaatio voisi tuoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tutkimuksen mukaan erityisesti pienet kasvua tavoittelemattomat ja yli 10 vuotta vanhat yritykset hyödyntävät digitaalisuutta heikosti. Perusvälineet ovat käytössä, mutta digitalisuutta ei nähdä keinona uuden liiketoiminnan luomiseen. (Prior Konsultointi 2016.) Tilannekuva tuntuu vuoden 2016 Digipuntari-kyselyn perusteella olevan varsin samanlainen myös Etelä-Savossa.
Digipuntari 2016 -kyselytutkimuksessa on kartoitettu yritysten digitaalisten palveluiden käyttöä ja kehittämistarpeita Etelä-Savossa. Kyselytutkimus toteutettiin Mikkelin ammattikorkeakoulun ja Etelä-Savon Yrittäjien yhteistyönä nyt kolmatta kertaa. Tutkimuksen toteuttivat Mikkelin ammattikorkeakoulun asiantuntijat Sähköinen arkistointi ja digipalvelut – strateginen kehittäminen -hankkeessa, jota on rahoittanut Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke alkoi 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2016. Digipuntarin vuosittaista keruuta ja selvitystyötä jatketaan vuonna 2017 Polku kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hankkeessa. Näin saadaan aikaiseksi monivuotinen vertailtava aineisto Etelä-Savosta yritysten kehittämisen tueksi.
Vuonna 2016 julkaistussa Elisan ja Suomen Yrittäjien valtakunnallisessa tutkimuksessa todettiin, että vain harva yritys ymmärtää, miten digitalisaatio voisi tuoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tutkimuksen mukaan erityisesti pienet kasvua tavoittelemattomat ja yli 10 vuotta vanhat yritykset hyödyntävät digitaalisuutta heikosti. Perusvälineet ovat käytössä, mutta digitalisuutta ei nähdä keinona uuden liiketoiminnan luomiseen. (Prior Konsultointi 2016.) Tilannekuva tuntuu vuoden 2016 Digipuntari-kyselyn perusteella olevan varsin samanlainen myös Etelä-Savossa.
Digipuntari 2016 -kyselytutkimuksessa on kartoitettu yritysten digitaalisten palveluiden käyttöä ja kehittämistarpeita Etelä-Savossa. Kyselytutkimus toteutettiin Mikkelin ammattikorkeakoulun ja Etelä-Savon Yrittäjien yhteistyönä nyt kolmatta kertaa. Tutkimuksen toteuttivat Mikkelin ammattikorkeakoulun asiantuntijat Sähköinen arkistointi ja digipalvelut – strateginen kehittäminen -hankkeessa, jota on rahoittanut Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke alkoi 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2016. Digipuntarin vuosittaista keruuta ja selvitystyötä jatketaan vuonna 2017 Polku kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hankkeessa. Näin saadaan aikaiseksi monivuotinen vertailtava aineisto Etelä-Savosta yritysten kehittämisen tueksi.