Visuaalisen yrityskuvan luominen kampaamolle
Pelli, Katri (2010)
Pelli, Katri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057817
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yrityskuvan luominen uudelle kampaamolle nimeltä Beauty Guru’s. Kampaamo avattiin Kotkaan huhtikuussa 2010. Asiakas halusi yrityksen visuaalisen ilmeen olevan yksinkertaisen tyylikäs, elegantti sekä moderni ripauksella itämaista tunnelmaa. Ilmeen tulisi olla nykyaikainen, mutta suunniteltu siten, että se kestää käytössä useita vuosia.
Työhön kuului verkkosivujen, tunnuksen, käyntikortin, lahjakortin ja kirjekuoren suunnittelu. Yhtenäiseen visuaaliseen ilmeeseen kuuluu myös typografian ja värimaailman yhteensovittaminen. Muiden materiaalien työstäminen yrityksen alkuvaiheessa koettiin turhaksi. Myös graafinen ohjeisto koettiin tarpeelliseksi toteuttaa, sillä se auttaa yritystä jatkamaan samalla luodulla visuaalisella linjalla jatkossa.
Tavoitteena oli luoda yritykselle ilme, jolla se erottuisi positiivisesti kilpailijoistaan. Kauneudenhoito- ja kampaamoaloilla on hyvin selkeä ja tunnistettava toimialatyyli, jossa toistuvat samat värit ja muodot. Erilaisella tunnuksella ja tyylillä yritys luo omaperäistä ja persoonallista mielikuvaa itsestään. Yrityskuvan luominen aloittavalle yritykselle on sen menestyksen kannalta elintärkeä.
Yrityksen verkkosivut ovat tärkeät sen markkinoinnin kannalta. Sivujen tulee olla yhtenäiset muun visuaalisen ilmeen kanssa, mutta verkkosivuja suunnitellessa täytyy ottaa huomioon hieman eri asioita. Käytettävyys ja sivujen rakenne kertovat heti käyttäjälle, miten yritys haluaa itseään markkinoida ja mitä palveluita yritys tarjoaa.
Työhön kuului verkkosivujen, tunnuksen, käyntikortin, lahjakortin ja kirjekuoren suunnittelu. Yhtenäiseen visuaaliseen ilmeeseen kuuluu myös typografian ja värimaailman yhteensovittaminen. Muiden materiaalien työstäminen yrityksen alkuvaiheessa koettiin turhaksi. Myös graafinen ohjeisto koettiin tarpeelliseksi toteuttaa, sillä se auttaa yritystä jatkamaan samalla luodulla visuaalisella linjalla jatkossa.
Tavoitteena oli luoda yritykselle ilme, jolla se erottuisi positiivisesti kilpailijoistaan. Kauneudenhoito- ja kampaamoaloilla on hyvin selkeä ja tunnistettava toimialatyyli, jossa toistuvat samat värit ja muodot. Erilaisella tunnuksella ja tyylillä yritys luo omaperäistä ja persoonallista mielikuvaa itsestään. Yrityskuvan luominen aloittavalle yritykselle on sen menestyksen kannalta elintärkeä.
Yrityksen verkkosivut ovat tärkeät sen markkinoinnin kannalta. Sivujen tulee olla yhtenäiset muun visuaalisen ilmeen kanssa, mutta verkkosivuja suunnitellessa täytyy ottaa huomioon hieman eri asioita. Käytettävyys ja sivujen rakenne kertovat heti käyttäjälle, miten yritys haluaa itseään markkinoida ja mitä palveluita yritys tarjoaa.