Kolmikantayhteistyö sairaanhoitajien koulutuksen haasteena : Yhteistyö Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän, Oulun ammattikorkeakoulun opettajien ja opiskelijoiden välillä
Lehtikangas, Miia; Jurvansuu-Honkala, Emilia (2017)
Lehtikangas, Miia
Jurvansuu-Honkala, Emilia
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515755
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, minkälaista hyötyä työnantaja saa henkilökunnan kouluttamiseen ja rekrytointiin liittyen. Tavoitteena on kehittää koulutusta ja saada tietoa siitä, miten opiskelijat sekä oppilaitos hyötyvät yhteistyössä järjestetystä koulutuksesta.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua. Aineisto muodostui kahdesta ryhmähaastattelusta joissa oli mukana opiskelijoita ja työnantajan edustajia, sekä erillisestä etäyhteyden kautta tehdystä opettajien haastattelusta. Haastattelut toteutettiin Raahessa touko-kesäkuussa 2016. Haastattelut nauhoitettiin ja ryhmähaastatteluissa kerättiin myös kirjallisesti tuotettua materiaalia, joka otettiin mukaan aineistoon. Haastattelut analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla.
Tulosten mukaan fokusryhmähaastatteluissa korostui hyvä työelämäyhteistyö Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän (RSHKY) ja Oamkin välillä on mahdollistanut koulutuksen suunnittelun ja sen toteuttamisen. Koulutuksen toteuttaminen vaatii tiivistä yhteistyötä ja suunnitelmallista vuorovaikutusta kolmikantayhteistyössä toimijoiden välillä. Siinä tarvitaan myös aikataulutusta, suunnitelmallisuutta ja joustavuutta kaikilta osapuolilta. Lisäksi tarvitaan kumppaneiden toiminnan ja tavoitteiden tuntemista. Työnantajan koulutusmyönteisyys on ollut merkittävä tekijä RSHKYn työntekijänä olevien opiskelijoiden kohdalla. Lisäksi koulutus omalla paikkakunnalla, sekä mahdollisuus sähköisten oppimistyökalujen käyttämiseen on ollut tärkeää opiskelijoille. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tiedottaminen, kuten opinnäytetyöpankin hyödyntäminen ja siitä tiedottaminen, ja tehokkaampi suunnitelmallinen vuorovaikutus vaativat kehittämistä. Opiskelijoiden valmistuttua ja siirryttyä työelämään voidaan arvioida ovatko RSHKYssä pääsääntöisesti suoritetut harjoittelut olleet riittävän kattavia sisällöiltään turvaamaan monipuolisen asiantuntijuuden saavuttamisen.
Työn tulosten perusteella koulutusta kehitettäessä osataan kiinnittää huomio olennaisiksi katsottuihin asioihin, kuten suunnitelmalliseen vuorovaikutukseen.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua. Aineisto muodostui kahdesta ryhmähaastattelusta joissa oli mukana opiskelijoita ja työnantajan edustajia, sekä erillisestä etäyhteyden kautta tehdystä opettajien haastattelusta. Haastattelut toteutettiin Raahessa touko-kesäkuussa 2016. Haastattelut nauhoitettiin ja ryhmähaastatteluissa kerättiin myös kirjallisesti tuotettua materiaalia, joka otettiin mukaan aineistoon. Haastattelut analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla.
Tulosten mukaan fokusryhmähaastatteluissa korostui hyvä työelämäyhteistyö Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän (RSHKY) ja Oamkin välillä on mahdollistanut koulutuksen suunnittelun ja sen toteuttamisen. Koulutuksen toteuttaminen vaatii tiivistä yhteistyötä ja suunnitelmallista vuorovaikutusta kolmikantayhteistyössä toimijoiden välillä. Siinä tarvitaan myös aikataulutusta, suunnitelmallisuutta ja joustavuutta kaikilta osapuolilta. Lisäksi tarvitaan kumppaneiden toiminnan ja tavoitteiden tuntemista. Työnantajan koulutusmyönteisyys on ollut merkittävä tekijä RSHKYn työntekijänä olevien opiskelijoiden kohdalla. Lisäksi koulutus omalla paikkakunnalla, sekä mahdollisuus sähköisten oppimistyökalujen käyttämiseen on ollut tärkeää opiskelijoille. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tiedottaminen, kuten opinnäytetyöpankin hyödyntäminen ja siitä tiedottaminen, ja tehokkaampi suunnitelmallinen vuorovaikutus vaativat kehittämistä. Opiskelijoiden valmistuttua ja siirryttyä työelämään voidaan arvioida ovatko RSHKYssä pääsääntöisesti suoritetut harjoittelut olleet riittävän kattavia sisällöiltään turvaamaan monipuolisen asiantuntijuuden saavuttamisen.
Työn tulosten perusteella koulutusta kehitettäessä osataan kiinnittää huomio olennaisiksi katsottuihin asioihin, kuten suunnitelmalliseen vuorovaikutukseen.