Asiakkuuksien johtamisen kehityskeinoja Kouvolan Lääkäriasemalle
Rämä, Senja (2010)
Rämä, Senja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057869
Tiivistelmä
Asiakkuuksien tuntemisen merkitys on noussut kilpailun kiristyessä. Yritykset haluavat tuntea asiakkaansa tavoitellessaan kilpailuetua. Kustannustehokkuus on yksi tärkeimmistä kilpailuvalteista ja sen toteuttamisesta helpottaa asiakkaiden tunteminen, koska toiminnasta saadaan tehokkaampaa.
Asiakkuuksien johtamisella tarkoitetaan liiketoiminnan johtamista aktiivisella asiakkuuksiin vaikuttamisella. Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin asiakkuuksien johtamisen sekä niiden hallinnan keinoihin ja merkitykseen. Selvitin myös, miten ajatusmaailma on muuttunut liiketoiminnassa siirryttäessä asiakaskeskeisempään suuntaan. Kohdeyrityksenä oli Kouvolan Lääkäriasema.
Yrityksen tulee ymmärtää, että ilman oikeiden asioiden seurantaa ei kannattavimpia asiakkaita voida erottaa muusta massasta. Usein uskotaan myös, että suurin asiakas on kannattavin. Tämä oletus voi muuttua, kun otetaan käyttöön oikeanlaiset mittarit asiakkuuksien seurantaan.
Myös asiakkuuksien eri vaiheisiin on perehdytty, koska nämä vaikuttavat toimintamallien luomiseen sekä asiakkuuksien kannattavuuteen. Asiakkuuden kannattavuuden tulisi kasvaa asiakassuhteen pidentyessä. Kannattavuuksia on seurattava ja suunniteltava toimintaohjeistus kannattavuuksissa tapahtuviin muutoksiin.
Verkostoituminen on suuri kilpailuetu nykymarkkinoilla. Koska Kouvolan Lääkäriasemalla on ympärillään laaja verkosto, johon kuuluvat muun muassa yhteistyökumppanit ja tunnetut asiakkaat, on sen osattava ottaa verkostoitumisesta kaikki irti. Sen kautta yrityksellä saadaan tunnettuutta ja imagoa pystytään kohottamaan.
Työn tuloksena Kouvolan Lääkäriasema saa vinkkejä siitä, miten se voi lähteä toteuttamaan asiakkuuksien hallintaansa. Työssä esitellään erilaisia seurantavaihtoehtoja, joista Kouvolan Lääkäriasema voi valita omaan toimintaansa parhaiten sopivia ja koostaa niistä kattavan paketin.
Asiakkuuksien johtamisella tarkoitetaan liiketoiminnan johtamista aktiivisella asiakkuuksiin vaikuttamisella. Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin asiakkuuksien johtamisen sekä niiden hallinnan keinoihin ja merkitykseen. Selvitin myös, miten ajatusmaailma on muuttunut liiketoiminnassa siirryttäessä asiakaskeskeisempään suuntaan. Kohdeyrityksenä oli Kouvolan Lääkäriasema.
Yrityksen tulee ymmärtää, että ilman oikeiden asioiden seurantaa ei kannattavimpia asiakkaita voida erottaa muusta massasta. Usein uskotaan myös, että suurin asiakas on kannattavin. Tämä oletus voi muuttua, kun otetaan käyttöön oikeanlaiset mittarit asiakkuuksien seurantaan.
Myös asiakkuuksien eri vaiheisiin on perehdytty, koska nämä vaikuttavat toimintamallien luomiseen sekä asiakkuuksien kannattavuuteen. Asiakkuuden kannattavuuden tulisi kasvaa asiakassuhteen pidentyessä. Kannattavuuksia on seurattava ja suunniteltava toimintaohjeistus kannattavuuksissa tapahtuviin muutoksiin.
Verkostoituminen on suuri kilpailuetu nykymarkkinoilla. Koska Kouvolan Lääkäriasemalla on ympärillään laaja verkosto, johon kuuluvat muun muassa yhteistyökumppanit ja tunnetut asiakkaat, on sen osattava ottaa verkostoitumisesta kaikki irti. Sen kautta yrityksellä saadaan tunnettuutta ja imagoa pystytään kohottamaan.
Työn tuloksena Kouvolan Lääkäriasema saa vinkkejä siitä, miten se voi lähteä toteuttamaan asiakkuuksien hallintaansa. Työssä esitellään erilaisia seurantavaihtoehtoja, joista Kouvolan Lääkäriasema voi valita omaan toimintaansa parhaiten sopivia ja koostaa niistä kattavan paketin.