Valo-valmennuksesta maailmalle : työllistämishankkeen merkitys valmentautujalle
Rannikko, Maija (2017)
Rannikko, Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092215322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092215322
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Valo-valmennuksen merkityksellisyyttä asiakasnäkökulmasta. Varsinais-Suomen Valo-valmennus on vuonna 2015 alkanut ja vuonna 2018 päättyvä hanke, jonka tarkoituksena on tarjota opinnollistettua työtoimintaa heikossa työmarkkina-asemassa oleville valmentautujille. Valo-valmennus tähtää näyttötutkintotilaisuuteen, joka järjestetään yhteistyössä ammattioppilaitoksen kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Varsinais-Suomen Sininauha ry.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, ja siinä tutkitaan yksilöhaastatteluita tekemällä valmentautujien kokemuksia valmennuksen merkityksellisyydestä kolmesta eri teemasta lähestyttynä. Nämä kolme teemaa muodostavat opinnäytetyön viitekehyksen, ja niitä ovat asiakaslähtöisyys, merkitys työllistymis- ja kouluttautumisvalmiuksiin, ja Valo-valmennusmallin pääperiaatteen eli tekemällä oppimisen merkitys haastatelluille. Haastattelut viidelle valmentautujalle toteutettiin teemahaastatteluina.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakaslähtöisyyden osalta valmentautujat kokivat tärkeäksi sen, että valmentaja tuki heitä esimerkiksi työhakuun liittyvissä tilanteissa. Kaikki kokivat merkityksellisenä sen, että valmentaja pysyi samana. Valo-valmennuksesta saatava koulutus oli haastateltavien mielestä tärkeää työnsaannissa, ja kaikilla haastateltavilla oli suunnitelmia jatkokoulutukseen liittyen sillä alalla, jolla valmennusta suorittivat. Tulokset käytännössä oppimisen merkityksestä osoittavat, että kaikki viisi valmentautujaa kokivat oppivansa tekemällä parhaiten, mutta mielipiteet teoriaoppimisen tarpeesta työnteon ohelle olivat eriäviä. Osa kaipasi enemmän teoriaopetusta osaamisensa tueksi. Tulokset kertovat myös valmennuksessa olemisella ja ylipäätään työn tekemisellä olevan positiivinen vaikutus itsearvostuksen tunteeseen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, ja siinä tutkitaan yksilöhaastatteluita tekemällä valmentautujien kokemuksia valmennuksen merkityksellisyydestä kolmesta eri teemasta lähestyttynä. Nämä kolme teemaa muodostavat opinnäytetyön viitekehyksen, ja niitä ovat asiakaslähtöisyys, merkitys työllistymis- ja kouluttautumisvalmiuksiin, ja Valo-valmennusmallin pääperiaatteen eli tekemällä oppimisen merkitys haastatelluille. Haastattelut viidelle valmentautujalle toteutettiin teemahaastatteluina.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakaslähtöisyyden osalta valmentautujat kokivat tärkeäksi sen, että valmentaja tuki heitä esimerkiksi työhakuun liittyvissä tilanteissa. Kaikki kokivat merkityksellisenä sen, että valmentaja pysyi samana. Valo-valmennuksesta saatava koulutus oli haastateltavien mielestä tärkeää työnsaannissa, ja kaikilla haastateltavilla oli suunnitelmia jatkokoulutukseen liittyen sillä alalla, jolla valmennusta suorittivat. Tulokset käytännössä oppimisen merkityksestä osoittavat, että kaikki viisi valmentautujaa kokivat oppivansa tekemällä parhaiten, mutta mielipiteet teoriaoppimisen tarpeesta työnteon ohelle olivat eriäviä. Osa kaipasi enemmän teoriaopetusta osaamisensa tueksi. Tulokset kertovat myös valmennuksessa olemisella ja ylipäätään työn tekemisellä olevan positiivinen vaikutus itsearvostuksen tunteeseen.