Markkinointihyödyn saavuttaminen B2B-sisältömarkkinoinnilla asiantuntijaorganisaatiossa
Hokkanen, Ossi (2017)
Hokkanen, Ossi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092615411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092615411
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sisältömarkkinointi ja pienen yrityksen tunnettuuden lisääminen tuottamalla sisältöjä sosiaalisen median kanaviin. Työn tarkoituksena oli selvittää B2Basiantuntijayrityksen näkökulmasta katsottuna, minkälaista sisältöä eri sosiaalisen median kanaville tulisi tuottaa, jotta niillä saavutettaisiin mahdollisimman suuri markkinointihyöty. Tämän perusteella luotiin suunnitelmat eri kanavia varten, sekä niihin liittyen konkreettiset toteutusaskeleet.
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi patenttialan konsultointiyritys Primrose Oy. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin pienten yritysten sisällöntuotantoa, erityisesti sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median näkökulmista. Sosiaalisen median kanavista paneuduttiin tarkemmin Facebookiin, Twitteriin, LinkedIn:iin ja Instagramiin. Työn toiminnallisessa osuudessa analysoitiin toimeksiantajan nimeämien vertailuyritysten toimintaa. Näiden pohjalta luotiin vaiheittainen suunnitelma yrityksen sisällöntuotannon kehittämiseksi niin, että se edesauttaa yrityksen tunnettuuden edistämistä.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että pienten yritysten on kiinnitettävä sisällöntuotannossaan erityisesti huomiota julkaisujen säännöllisyyteen. Heillä harvoin on mahdollisuutta kilpailla suurempien yritysten kanssa maksetun mainonnan keinoin, joten on hyödynnettävä orgaanisen näkyvyyden mahdollisuudet. Useimpien sosiaalisen median kanavien algoritmit suosivat säännöllisiä julkaisuja, ja vastaavasti luomalla aitoa lisäarvoa tuottavaa sisältöä kohdeyleisölle yhdessä aktiivisessa vuorovaikutuksessa heidän kanssaan, saadaan heidät huomattavasti todennäköisemmin sitoutettua.
Sosiaalisessa mediassa toteutettavan markkinoinnin nuori ikä alana, yhdistettynä patenttialan vaatimaan erityiseen ammattitaitoon, luovat täysin uusia mahdollisuuksia edelläkävijyyteen oman kohderyhmän tavoittamisessa ja sitouttamisessa. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayrityksellä on valmis runko, jonka pohjalta sisältöjä voidaan alkaa tuottamaan ja julkaisemaan. Tämän rungon pohjalta sisältöjä on helpompaa ymmärtää ja sitä myöten kehittää ajan myötä. Koska yritys ei ole tuottanut sisältöjä aiemmin, on tärkeää seurata toteutettujen sisältöjen toimivuutta jatkossa, ja miettiä ovatko kaikki valitut kanavat yritykselle relevantteja.
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi patenttialan konsultointiyritys Primrose Oy. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin pienten yritysten sisällöntuotantoa, erityisesti sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median näkökulmista. Sosiaalisen median kanavista paneuduttiin tarkemmin Facebookiin, Twitteriin, LinkedIn:iin ja Instagramiin. Työn toiminnallisessa osuudessa analysoitiin toimeksiantajan nimeämien vertailuyritysten toimintaa. Näiden pohjalta luotiin vaiheittainen suunnitelma yrityksen sisällöntuotannon kehittämiseksi niin, että se edesauttaa yrityksen tunnettuuden edistämistä.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että pienten yritysten on kiinnitettävä sisällöntuotannossaan erityisesti huomiota julkaisujen säännöllisyyteen. Heillä harvoin on mahdollisuutta kilpailla suurempien yritysten kanssa maksetun mainonnan keinoin, joten on hyödynnettävä orgaanisen näkyvyyden mahdollisuudet. Useimpien sosiaalisen median kanavien algoritmit suosivat säännöllisiä julkaisuja, ja vastaavasti luomalla aitoa lisäarvoa tuottavaa sisältöä kohdeyleisölle yhdessä aktiivisessa vuorovaikutuksessa heidän kanssaan, saadaan heidät huomattavasti todennäköisemmin sitoutettua.
Sosiaalisessa mediassa toteutettavan markkinoinnin nuori ikä alana, yhdistettynä patenttialan vaatimaan erityiseen ammattitaitoon, luovat täysin uusia mahdollisuuksia edelläkävijyyteen oman kohderyhmän tavoittamisessa ja sitouttamisessa. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayrityksellä on valmis runko, jonka pohjalta sisältöjä voidaan alkaa tuottamaan ja julkaisemaan. Tämän rungon pohjalta sisältöjä on helpompaa ymmärtää ja sitä myöten kehittää ajan myötä. Koska yritys ei ole tuottanut sisältöjä aiemmin, on tärkeää seurata toteutettujen sisältöjen toimivuutta jatkossa, ja miettiä ovatko kaikki valitut kanavat yritykselle relevantteja.