E-kirjat Eepos-kirjastoissa : E-kirjojen käyttö ja asiakkaiden tarpeet
Grahn, Juliaana (2017)
Grahn, Juliaana
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091515115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091515115
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka Eepos-kirjastokimpan asiakkaat käyttävät e-kirjoja ja millaisia tarpeita ja toiveita heillä on kirjastokimpan e-kirjapalvelujen suh-teen. Tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja saada tietoa Ee-pos-kimpan alueen asiakkaiden suhtautumisesta e-kirjapalveluihin osana kirjaston kokoelmaa palvelun kehittämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Seinäjoen kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin verkkokyselynä Webropol-kysely- ja analyysityökalulla. Kyselylo-make oli asiakkaiden vastattavissa 3.4.–31.5.2017, ja siihen vastasi 216 asiakas-ta. Aineisto analysoitiin Webropol-työkalulla ja tulokset koottiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla taulukoiksi ja visualisoinneiksi.
Asiakkaat tietävät hyvin e-kirjapalvelujen olemassaolosta ja pitävät niitä tärkeänä osana kirjaston kokoelmaa riippumatta siitä, lukeeko asiakas itse e-kirjoja. Kirjasto on asiakkaille merkittävin paikka hankkia e-kirjoja. Suurimmat haasteet e-kirjapalvelussa ovat kysynnän ja tarjonnan kohtaamattomuus sekä asiakkaiden kielteiset aiemmat kokemukset ja ennakkoluulot e-kirjojen käytöstä. Tarvittaessa asiakkaat ovat valmiita lainaamaan e-kirjan, ja he ovat kiinnostuneita asiasta. Asi-akkaat toivovat lisää e-kirjapalvelujen mainostusta ja opastusta kirjastojen verkko-sivuille ja tiloihin.
Alle 18-vuotiaiden ja yli 60-vuotiaiden tarpeista ja toiveista tarvitaan enemmän tie-toa. Asiakkaat esittävät avoimesti käsityksiään e-kirjoista ja lukemisesta eri laitteil-la. Lyhyet varausjonot, uutuuskirjojen saatavuus, kokoelman selaamisen yllätyk-sellisyys sekä erikoistuminen ovat asiakkaille tärkeitä e-kirjapalvelussa.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin verkkokyselynä Webropol-kysely- ja analyysityökalulla. Kyselylo-make oli asiakkaiden vastattavissa 3.4.–31.5.2017, ja siihen vastasi 216 asiakas-ta. Aineisto analysoitiin Webropol-työkalulla ja tulokset koottiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla taulukoiksi ja visualisoinneiksi.
Asiakkaat tietävät hyvin e-kirjapalvelujen olemassaolosta ja pitävät niitä tärkeänä osana kirjaston kokoelmaa riippumatta siitä, lukeeko asiakas itse e-kirjoja. Kirjasto on asiakkaille merkittävin paikka hankkia e-kirjoja. Suurimmat haasteet e-kirjapalvelussa ovat kysynnän ja tarjonnan kohtaamattomuus sekä asiakkaiden kielteiset aiemmat kokemukset ja ennakkoluulot e-kirjojen käytöstä. Tarvittaessa asiakkaat ovat valmiita lainaamaan e-kirjan, ja he ovat kiinnostuneita asiasta. Asi-akkaat toivovat lisää e-kirjapalvelujen mainostusta ja opastusta kirjastojen verkko-sivuille ja tiloihin.
Alle 18-vuotiaiden ja yli 60-vuotiaiden tarpeista ja toiveista tarvitaan enemmän tie-toa. Asiakkaat esittävät avoimesti käsityksiään e-kirjoista ja lukemisesta eri laitteil-la. Lyhyet varausjonot, uutuuskirjojen saatavuus, kokoelman selaamisen yllätyk-sellisyys sekä erikoistuminen ovat asiakkaille tärkeitä e-kirjapalvelussa.