"Asukkaat on mun työn paras osa" : - henkilökunnan kokemuksia työhön sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä
Järvelä, Mervi (2017)
Järvelä, Mervi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090514833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090514833
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin henkilökunnan kokemuksia työhön sitoutumisesta. Tutkimus liittyi organisaation henkilöstöstrategiaan ja tavoitteena oli saada työntekijöiden kokemuksia esiin toimintatapojen kehittämisessä, miten henkilökunta saadaan sitoutumaan pysyvämmin organisaation arvoihin, lähimmäisyys, asiantuntijuus ja hyvä elämä.
Aineisto koostuu 10 yksilöhaastattelusta. Kohderyhmänä olivat viiden pääkaupunkiseudun ryhmäkotien työntekijät. Haastattelun pohjana olivat teemat työhön sitoutumisen edistävistä ja heikentävistä tekijöistä työntekijän omien kokemusten pohjalta. Haastattelu rajattiin organisaation palveluksessa noin vuoden työssä olleisiin ja yli 54- vuotiaisiin, työurien jatkuminen huomioiden. Tutkimus oli laadullinen ja analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällön analyysiä.
Vastausten perusteella työhön sitoutumiseen vaikuttivat asiakastyö, johtaminen sekä työhyvinvointiin liittyvät tekijät. Asiakastyö koettiin motivoivana, mihin vaikutti työntekijän omat arvot ja saatu palaute. Johtamiskulttuuriin toivottiin lisää läpinäkyvyyttä ja johtamistaitojen ke-hittämistä kokonaisvaltaisesti. Työhyvinvoinnin merkitys korostuu tulevaisuudessa resurssien ja työn kuormittavuuden tekijöiden huomioimisessa tuottavuuden ja kovenevan kilpailun myötä.
Suurin osa vastaajista oli yli 54-vuotiaita, mikä kuvaa tämänhetkisen yhteiskunnan työntekijöiden väestörakennetta työelämässä. Työntekijät toivat esiin tärkeitä työhön sitoutumiseen liittyviä kokemuksiaan eri merkitysten kautta. Vastavuoroisuus ja yhteistyön kehittäminen edellyttävät organisaatiossa kaikkien työpanosta. Tuloksia voidaan hyödyntää toimintatapojen kehittämisessä.
Aineisto koostuu 10 yksilöhaastattelusta. Kohderyhmänä olivat viiden pääkaupunkiseudun ryhmäkotien työntekijät. Haastattelun pohjana olivat teemat työhön sitoutumisen edistävistä ja heikentävistä tekijöistä työntekijän omien kokemusten pohjalta. Haastattelu rajattiin organisaation palveluksessa noin vuoden työssä olleisiin ja yli 54- vuotiaisiin, työurien jatkuminen huomioiden. Tutkimus oli laadullinen ja analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällön analyysiä.
Vastausten perusteella työhön sitoutumiseen vaikuttivat asiakastyö, johtaminen sekä työhyvinvointiin liittyvät tekijät. Asiakastyö koettiin motivoivana, mihin vaikutti työntekijän omat arvot ja saatu palaute. Johtamiskulttuuriin toivottiin lisää läpinäkyvyyttä ja johtamistaitojen ke-hittämistä kokonaisvaltaisesti. Työhyvinvoinnin merkitys korostuu tulevaisuudessa resurssien ja työn kuormittavuuden tekijöiden huomioimisessa tuottavuuden ja kovenevan kilpailun myötä.
Suurin osa vastaajista oli yli 54-vuotiaita, mikä kuvaa tämänhetkisen yhteiskunnan työntekijöiden väestörakennetta työelämässä. Työntekijät toivat esiin tärkeitä työhön sitoutumiseen liittyviä kokemuksiaan eri merkitysten kautta. Vastavuoroisuus ja yhteistyön kehittäminen edellyttävät organisaatiossa kaikkien työpanosta. Tuloksia voidaan hyödyntää toimintatapojen kehittämisessä.