Kulttuurituottajien monikulttuurisuusosaaminen : ehdotus opetuksen toteuttamisesta Humanistisessa ammattikorkeakoulussa
Dahlman, Terhi (2010)
Dahlman, Terhi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu (HUMAK). Tavoitteeni oli kehittää työelämän ja yhteiskunnan uusia vaatimuksia vastaava esitys oppilaitoksen kulttuurituottajaopiskelijoiden monikulttuurisuusopetuksesta. Tuotin opinnäytetyönäni esityksen monikulttuurisuusopetuksen sisällöistä ja laajuudesta tulevaa, osaamisperustaista opetussuunnitelmaa ja opetuksen toteutusta varten.
Selvitin aluksi monikulttuurisella kentällä toimivilta kulttuurituottajilta, millaista monikulttuurisuusosaamista heidän mielestään kulttuurituottajaopiskelijat tarvitsisivat menestyäkseen hyvin työssään, millaisia sisältöjä opetuksen tulisi sisältää ja tarvitaanko erityisiä monikulttuurisia kulttuurituotantoja. Siinä selvitettiin myös tämänhetkisen ammattikorkeakoulutasoisen kulttuurituottajien monikulttuurisuusopetuksen laajuus, laatu ja tärkeimmät sisällöt alan kouluttajilta. Keräsin Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden harjoitteluraporteista kokemuksia monikulttuurisista työympäristöistä. Työelämän edustajilta ja ammattikorkeakoulujen lehtoreilta aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Olen hyödyntänyt työssäni myös paljon omaa kokemustani monikulttuurisen taidejärjestön kulttuurituottajana ja kulttuurialan monikulttuurisuuskouluttajana. Lisäksi olen käyttänyt uusinta alan kirjallisuutta, Internet-sivustoja, strategioita, toimintasuunnitelmia ja lehtileikkeitä. Valitsin lähdeaineistoksi myös koulutustilaisuuksien ja seminaarien muistiinpanoja, koska monikulttuurisuutta koskevat asiat muuttuvat koko ajan ja kirjalliset lähteet vanhenevat nopeasti.
Työskentely monikulttuurisessa työyhteisössä vaatii tietoa erilaisista kulttuurisista tavoista, arvoista, normeista ja viestintätyyleistä. Se vaatii myös taitoa viestiä selkeästi, kykyä havaita työyhteisön oman kulttuurin mukaiset oletukset, tarpeeksi hyvää kielitaitoa sekä ennen kaikkea tasa-arvoisuuteen ja yhteisymmärrykseen pyrkivää asennetta. Kulttuurienvälinen osaaminen kehittyy parhaiten vuorovaikutuksessa ja yhdessä työskentelemällä. Työelämän tuottajien mielestä Suomessa tarvitaan yhä monikulttuurisuutta erityisesti huomioivia tuotantoja ja tapahtumia, koska monikulttuurisuus ei ole vielä yleisesti integroituneena kulttuurituotantoihin. Itse uskon monikulttuurisuusopintojen vaikuttavan siihen, että erilaisuus nähdään pian kulttuurialaa rikastuttavana ja iloisena asiana.
Työni ja siitä tehty taulukkomuotoinen yhteenveto toimivat käytännön työkaluna opetuksen suunnittelussa Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurituotannon kampuksilla. Toivon työni toimivan innostuksen lähteenä muillekin kulttuurialan monikulttuurisuuskouluttajille.
Selvitin aluksi monikulttuurisella kentällä toimivilta kulttuurituottajilta, millaista monikulttuurisuusosaamista heidän mielestään kulttuurituottajaopiskelijat tarvitsisivat menestyäkseen hyvin työssään, millaisia sisältöjä opetuksen tulisi sisältää ja tarvitaanko erityisiä monikulttuurisia kulttuurituotantoja. Siinä selvitettiin myös tämänhetkisen ammattikorkeakoulutasoisen kulttuurituottajien monikulttuurisuusopetuksen laajuus, laatu ja tärkeimmät sisällöt alan kouluttajilta. Keräsin Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden harjoitteluraporteista kokemuksia monikulttuurisista työympäristöistä. Työelämän edustajilta ja ammattikorkeakoulujen lehtoreilta aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Olen hyödyntänyt työssäni myös paljon omaa kokemustani monikulttuurisen taidejärjestön kulttuurituottajana ja kulttuurialan monikulttuurisuuskouluttajana. Lisäksi olen käyttänyt uusinta alan kirjallisuutta, Internet-sivustoja, strategioita, toimintasuunnitelmia ja lehtileikkeitä. Valitsin lähdeaineistoksi myös koulutustilaisuuksien ja seminaarien muistiinpanoja, koska monikulttuurisuutta koskevat asiat muuttuvat koko ajan ja kirjalliset lähteet vanhenevat nopeasti.
Työskentely monikulttuurisessa työyhteisössä vaatii tietoa erilaisista kulttuurisista tavoista, arvoista, normeista ja viestintätyyleistä. Se vaatii myös taitoa viestiä selkeästi, kykyä havaita työyhteisön oman kulttuurin mukaiset oletukset, tarpeeksi hyvää kielitaitoa sekä ennen kaikkea tasa-arvoisuuteen ja yhteisymmärrykseen pyrkivää asennetta. Kulttuurienvälinen osaaminen kehittyy parhaiten vuorovaikutuksessa ja yhdessä työskentelemällä. Työelämän tuottajien mielestä Suomessa tarvitaan yhä monikulttuurisuutta erityisesti huomioivia tuotantoja ja tapahtumia, koska monikulttuurisuus ei ole vielä yleisesti integroituneena kulttuurituotantoihin. Itse uskon monikulttuurisuusopintojen vaikuttavan siihen, että erilaisuus nähdään pian kulttuurialaa rikastuttavana ja iloisena asiana.
Työni ja siitä tehty taulukkomuotoinen yhteenveto toimivat käytännön työkaluna opetuksen suunnittelussa Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurituotannon kampuksilla. Toivon työni toimivan innostuksen lähteenä muillekin kulttuurialan monikulttuurisuuskouluttajille.