Puutuotteiden ympäristöhyötyjen arvostaminen rakennustarvikekaupassa
Liikanen, Silja (2010)
Liikanen, Silja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047728
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää rakennustarvikekuluttajien käsityksiä puun ympäristöystävällisyydestä sekä saada tietoa heidän asenteistaan ympäristöasioita kohtaan. Tutkimuksella haettiin vastausta myös siihen, kuinka sidoksissa ympäristön arvostus on ihmisten maksuhalukkuuteen rakentamisessa sekä kuinka hyvin kuluttajat tuntevat puunkäytön oletettuja ympäristöhyötyjä. Tutkimuksessa ei arvioitu eri rakennusmateriaalien ympäristöedullisuutta. Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin sosiologian näkökulmaa arvoista ja asenteista, sillä näin tutkimustuloksista saatiin laajempaa ymmärrystä ihmisten ympäristöarvostuksesta.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia kvantitatiivisen tutkimuksen avulla, käyttäen tiedonkeruumenetelmänä kyselylomaketta. Tiedonkeruu tapahtui toimeksiantajan järjestämillä maalismarkkinoilla 20.3.2010 Kuusankoskella. Kyselyyn vastasi 115 henkilöä. Tutkimuksen luotettavuutta pyrittiin lisäämään kysymyksissä sekä analysoinnissa soveltamalla muun muassa Carolyn Merchantin ympäristöarvojaottelua sekä Contingent valuation -menetelmää. Ympäristöarvojaottelussa suuntausryhminä toimivat ego-, homo- ja ekosentrisyys.
Puu osoittautui tutkimuksessa ympäristöystävällisimmäksi materiaaliksi. Puun ympäristöhyödyt vaikuttavat myös ostopäätöksiin, sillä puu osoittautui suosituimmaksi talonrakennusmateriaaliksi juuri ekologisuutensa vuoksi. Ekologisuus materiaalivalinnan syynä perustui rakennuskokemukseen sekä ympäristöarvosuuntautuneisuuteen. Tutkimuksesta voidaan todeta, että vaikka rakennustarvikekuluttajat eivät välttämättä ole tietoisia puunkäytön oletetuista ympäristöeduista, suurin osa ihmisistä näitä kuitenkin arvostaa.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia kvantitatiivisen tutkimuksen avulla, käyttäen tiedonkeruumenetelmänä kyselylomaketta. Tiedonkeruu tapahtui toimeksiantajan järjestämillä maalismarkkinoilla 20.3.2010 Kuusankoskella. Kyselyyn vastasi 115 henkilöä. Tutkimuksen luotettavuutta pyrittiin lisäämään kysymyksissä sekä analysoinnissa soveltamalla muun muassa Carolyn Merchantin ympäristöarvojaottelua sekä Contingent valuation -menetelmää. Ympäristöarvojaottelussa suuntausryhminä toimivat ego-, homo- ja ekosentrisyys.
Puu osoittautui tutkimuksessa ympäristöystävällisimmäksi materiaaliksi. Puun ympäristöhyödyt vaikuttavat myös ostopäätöksiin, sillä puu osoittautui suosituimmaksi talonrakennusmateriaaliksi juuri ekologisuutensa vuoksi. Ekologisuus materiaalivalinnan syynä perustui rakennuskokemukseen sekä ympäristöarvosuuntautuneisuuteen. Tutkimuksesta voidaan todeta, että vaikka rakennustarvikekuluttajat eivät välttämättä ole tietoisia puunkäytön oletetuista ympäristöeduista, suurin osa ihmisistä näitä kuitenkin arvostaa.