ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS J. KÄRKKÄINEN OY : Pienkoneosasto
Sorvisto, Andreas (2017)
Sorvisto, Andreas
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090514814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090514814
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyystutkimuksen suunnittelu ja toteutus toimeksiantaja J. Kärkkäinen Oy:lle. Tutkimuksessa selvitettiin J. Kärkkäisen pienkoneosaston asiakastyytyväisyyden tilaa, sekä tuotiin esille kehitettäviä osa-alueita ja mahdollisia keinoja asiakastyytyväisyyden paran-tamiseen.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin yritystoimintaa ja sen yhtä osa-aluetta kaupanalaa. Lisäksi työssä esi-tettiin myynnin ja markkinoinnin yleisteoriaa. Työssä käsiteltiin myös sosiaalisen median käyttämis-tä markkinoinnin työkaluna, sekä esiteltiin markkinoinnista ja myynnistä koituvia haasteita ja vastui-ta. Myös asiakastyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä käsiteltiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa. Tutkimuskohteen asiakkailla oli mahdollisuus vastata kahdeksan kysymystä sisältävään kyselylomakkeeseen, jonka perusteella arvi-oitiin pienkoneosaston asiakastyytyväisyyden tilaa. Vastanneiden kesken arvottiin 50 euron lahja-kortti Kärkkäisen myymälöihin. Vastauksia tuli suunnitellut 50 kappaletta, joiden perusteella J. Kärkkäinen Oy:n pienkoneosaston asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä jokaiseen mitattuun osa-alueeseen.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin yritystoimintaa ja sen yhtä osa-aluetta kaupanalaa. Lisäksi työssä esi-tettiin myynnin ja markkinoinnin yleisteoriaa. Työssä käsiteltiin myös sosiaalisen median käyttämis-tä markkinoinnin työkaluna, sekä esiteltiin markkinoinnista ja myynnistä koituvia haasteita ja vastui-ta. Myös asiakastyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä käsiteltiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa. Tutkimuskohteen asiakkailla oli mahdollisuus vastata kahdeksan kysymystä sisältävään kyselylomakkeeseen, jonka perusteella arvi-oitiin pienkoneosaston asiakastyytyväisyyden tilaa. Vastanneiden kesken arvottiin 50 euron lahja-kortti Kärkkäisen myymälöihin. Vastauksia tuli suunnitellut 50 kappaletta, joiden perusteella J. Kärkkäinen Oy:n pienkoneosaston asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä jokaiseen mitattuun osa-alueeseen.