Luovien toimintojen terapeuttinen voima nuoren toimintaterapiassa
Korhonen, Aila; Pukkila, Marjo (2010)
Korhonen, Aila
Pukkila, Marjo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047686
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella luovien toimintojen terapeuttista voimaa psyykkisesti oireilevan nuoren tytön toimintaterapiaprosessissa. Yhteistyökumppaninamme toimi yksityisenä ammatinharjoittajana toimiva toimintaterapeutti. Työssä tarkastelemme nuoren tytön subjektiivista näkökulmaa luovien toimintojen vetovoimaisista ja ainutlaatuisista tekijöistä. Lisäksi kartoitamme tekijöitä, joita toimintaterapeutti huomioi käyttäessään luovia toimintoja terapiaprosessissa. Työn tarkoituksena on antaa uudenlaisia näkökulmia toimintaterapiaprosessin suunnitteluun ja toteutukseen luovien toimintojen avulla.
Opinnäytetyön teoreettisina lähtökohtina ovat luovuuden teoriat, luovat toiminnot ja Doris E. Piercen terapeuttisen toiminnan voima -malli. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena noudattaen laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tarkastelu kohdistui toimintaterapiaprosessiin, jossa käytettiin luovia toimintoja. Aineisto kerättiin haastattelemalla toimintaterapeuttia ja hänen asiakastaan, 11-vuotiasta nuorta tyttöä. Nuoren haastattelun tukena käytettiin myös lomaketta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti.
Aineiston pohjalta nousi esiin, että luovat toiminnot soveltuvat hyvin interventiomuodoksi psyykkisesti oireilevalle nuorelle. Ne tarjoavat mahdollisuuden työstää sisäistä maailmaa, rakentaa omaa identiteettiä ja kasvattaa itsetuntoa. Onnistunut työskentely vaatii terapeutilta perehtyneisyyttä luovuuden teoriaan ja luovien toimintojen käyttöön. Terapian lähtökohtana tulee olla yhdessä asetetut tavoitteet. Prosessissa keskeistä on tekemisen ilo, mutta myös tuotoksella on merkittävä rooli tavoitteiden saavuttamisessa. Turvallinen, kannustava ja kiireetön ilmapiiri tukevat luovaa työskentelyä. Nuoren aineistosta ilmeni, että luovien toimintojen vetovoima syntyy rauhallisesta terapiahetkestä sekä taitojen ja itsetuntemuksen lisääntymisestä. Turvallinen ilmapiiri, terapeutin kanssa käydyt keskustelut sekä kivat välineet ja materiaalit tekivät toiminnasta miellyttävän ja ainutlaatuisen kokemuksen nuorelle.
Luovien toimintojen terapeuttinen voima muodostuu useista toisiinsa kiinteästi sidoksissa olevista ja toisiinsa vaikuttavista osatekijöistä, joita terapeuttisen toiminnan voima -malli jäsentää hyvin. Saavuttaakseen tehokkaita interventioita luovien toimintojen avulla ei riitä, että terapeutti ymmärtää ainoastaan terapeuttiseen toimintaan vaikuttavia seikkoja. Hänen tulee myös ymmärtää luovuuden ilmenemiseen liittyviä tekijöitä ja kyetä hyödyntämään materiaalien ja luovien toimintojen tarjoamat mahdollisuudet.
Opinnäytetyön teoreettisina lähtökohtina ovat luovuuden teoriat, luovat toiminnot ja Doris E. Piercen terapeuttisen toiminnan voima -malli. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena noudattaen laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tarkastelu kohdistui toimintaterapiaprosessiin, jossa käytettiin luovia toimintoja. Aineisto kerättiin haastattelemalla toimintaterapeuttia ja hänen asiakastaan, 11-vuotiasta nuorta tyttöä. Nuoren haastattelun tukena käytettiin myös lomaketta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti.
Aineiston pohjalta nousi esiin, että luovat toiminnot soveltuvat hyvin interventiomuodoksi psyykkisesti oireilevalle nuorelle. Ne tarjoavat mahdollisuuden työstää sisäistä maailmaa, rakentaa omaa identiteettiä ja kasvattaa itsetuntoa. Onnistunut työskentely vaatii terapeutilta perehtyneisyyttä luovuuden teoriaan ja luovien toimintojen käyttöön. Terapian lähtökohtana tulee olla yhdessä asetetut tavoitteet. Prosessissa keskeistä on tekemisen ilo, mutta myös tuotoksella on merkittävä rooli tavoitteiden saavuttamisessa. Turvallinen, kannustava ja kiireetön ilmapiiri tukevat luovaa työskentelyä. Nuoren aineistosta ilmeni, että luovien toimintojen vetovoima syntyy rauhallisesta terapiahetkestä sekä taitojen ja itsetuntemuksen lisääntymisestä. Turvallinen ilmapiiri, terapeutin kanssa käydyt keskustelut sekä kivat välineet ja materiaalit tekivät toiminnasta miellyttävän ja ainutlaatuisen kokemuksen nuorelle.
Luovien toimintojen terapeuttinen voima muodostuu useista toisiinsa kiinteästi sidoksissa olevista ja toisiinsa vaikuttavista osatekijöistä, joita terapeuttisen toiminnan voima -malli jäsentää hyvin. Saavuttaakseen tehokkaita interventioita luovien toimintojen avulla ei riitä, että terapeutti ymmärtää ainoastaan terapeuttiseen toimintaan vaikuttavia seikkoja. Hänen tulee myös ymmärtää luovuuden ilmenemiseen liittyviä tekijöitä ja kyetä hyödyntämään materiaalien ja luovien toimintojen tarjoamat mahdollisuudet.