Tulevaisuus on digitaalinen : Näkökulmia digitaaliseen kuiluun ja Z-sukupolveen
Castrén, Melissa (2017)
Castrén, Melissa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080914283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080914283
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mikä digitaalinen kuilu on ja miten se ilmenee. Kaikkein yksinkertaisimmillaan määriteltynä digitaalinen kuilu tai digitaalinen kahtiajako (engl. digital divide) tarkoittaa ihmisten epätasa-arvoisia mahdollisuuksia Internetin käytön suhteen. Teoriaosuudessani tarkastelen lisäksi 1990-luvun puolivälin jälkeen ja 2000-vuosikymmenen alussa syntyneen niin sanotun Z-sukupolven eli diginatiivien tapaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa.
Opinnäytetyö koostuu neljästä pääluvusta. Luvut kaksi ja kolme pohjautuvat teoriakirjallisuuteen. Toisessa luvussa käsittelen nykyaikaisen tietoyhteiskunnan syntyyn vaikuttaneita tekijöitä. Kolmannessa luvussa syvennyn digitaalisen kuilun käsitteeseen sekä kuilun kolmeen aspektiin, jotka ovat tässä työssä Pippa Norrisin (2001) määritelmää mukaillen globaaleja, lokaaleja ja demokraattisia. Neljännessä luvussa tarkastelen ensin diginatiiveja edeltäviä sukupolvia. Sen jälkeen määrittelen ja esittelen Z-sukupolven, ja syvennyn nuorten arvoihin ja asenteisiin. Lopuksi käsittelen vielä Z-sukupolvea työelämässä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä yhdistellen. Aiheen pohjalta luotiin Google Forms -kysely nuorten Internetin ja sosiaalisen median käytöstä, joka jaettiin kuudelle nuorten suosimalle keskustelupalstalle maaliskuussa 2017. Kyselyn vastaajat olivat Z-sukupolven edustajia eli noin 13–20-vuotiaita. Kysely oli avoinna kaksi viikkoa ja keräsi yhteensä 65 vastausta. Viidennessä luvussa syvennyn kyselyn toteutukseen ja rakenteeseen sekä kyselyyn aineistonkeruumenetelmänän.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että valtaosa vastaajista käytti Internetin ja sosiaalisen median selaamiseen älypuhelinta. Nuorista 40 prosenttia ilmoitti käyttävänsä nettiä 0-2 tuntia päivässä. Sosiaalista mediaa ilmoitti käyttävänsä saman verran yli puolet vastaajista. Yleisesti sosiaalinen media koettiin positiivisena asiana; yli 65 prosenttia vastaajista ilmoitti pitävänsä enemmän yhteyttä ystäviin ja sukulaisiin somen ansiosta. Toisaalta reilut 25 prosenttia nuorista ilmoitti kokeneensa sosiaalista painetta käyttää sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyö koostuu neljästä pääluvusta. Luvut kaksi ja kolme pohjautuvat teoriakirjallisuuteen. Toisessa luvussa käsittelen nykyaikaisen tietoyhteiskunnan syntyyn vaikuttaneita tekijöitä. Kolmannessa luvussa syvennyn digitaalisen kuilun käsitteeseen sekä kuilun kolmeen aspektiin, jotka ovat tässä työssä Pippa Norrisin (2001) määritelmää mukaillen globaaleja, lokaaleja ja demokraattisia. Neljännessä luvussa tarkastelen ensin diginatiiveja edeltäviä sukupolvia. Sen jälkeen määrittelen ja esittelen Z-sukupolven, ja syvennyn nuorten arvoihin ja asenteisiin. Lopuksi käsittelen vielä Z-sukupolvea työelämässä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä yhdistellen. Aiheen pohjalta luotiin Google Forms -kysely nuorten Internetin ja sosiaalisen median käytöstä, joka jaettiin kuudelle nuorten suosimalle keskustelupalstalle maaliskuussa 2017. Kyselyn vastaajat olivat Z-sukupolven edustajia eli noin 13–20-vuotiaita. Kysely oli avoinna kaksi viikkoa ja keräsi yhteensä 65 vastausta. Viidennessä luvussa syvennyn kyselyn toteutukseen ja rakenteeseen sekä kyselyyn aineistonkeruumenetelmänän.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että valtaosa vastaajista käytti Internetin ja sosiaalisen median selaamiseen älypuhelinta. Nuorista 40 prosenttia ilmoitti käyttävänsä nettiä 0-2 tuntia päivässä. Sosiaalista mediaa ilmoitti käyttävänsä saman verran yli puolet vastaajista. Yleisesti sosiaalinen media koettiin positiivisena asiana; yli 65 prosenttia vastaajista ilmoitti pitävänsä enemmän yhteyttä ystäviin ja sukulaisiin somen ansiosta. Toisaalta reilut 25 prosenttia nuorista ilmoitti kokeneensa sosiaalista painetta käyttää sosiaalista mediaa.