Dokumentinhallinnan kehittämiskoh-teiden kartoitus Valtion tieto- ja vies-tintätekniikkakeskus Valtorin TUVE-viestintäpalveluyksikössä
Osmala, Marjo (2017)
Osmala, Marjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265423
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin TUVE-viestintäpalveluyksikkö. TUVE-viestintäpalveluyksikössä työskentelee 23 henkilöä ja tuotettavia palveluita on useita. Tuotettavien palveluiden monimuotoisuuden myötä myös dokumentaatiota on monenlaista ja sitä on määrällisesti paljon. Toiminnan tehokkuuden sekä osaamisen kannalta dokumentinhallinta on tärkeä osa yksikön toimintaa. Työn tavoit-teena oli löytää dokumentinhallinnan kehittämiskohteet ja näin tuottaa pohjatietoa tie-donhallinnan kehittämiselle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailevaa tapaustutkimusta. Aluksi selvitettiin mitä toimiva dokumentinhallinta on teoriassa. Teoriaosuuteen valittiin joukko dokumentinhal-linnan ydinominaisuuksia, jotta kokonaisuutta pystyttiin vertaamaan nykytilanteeseen hallitusti. Teoriaosuuden jälkeen selvitettiin, minkälainen on dokumentinhallinnan nykyti-lanne TUVE-viestintäpalveluyksikössä. Nykytilanteen selvittämiseksi tehtiin kysely kohteena olevan yksikön henkilöstölle, haastateltiin yksikön esimiestä sekä tehtiin osallistuvaa havainnointia.
Nykytilanteen kartoituksen jälkeen saatuja tuloksia verrattiin teoriaosuuteen ja vertailun tuloksena löydettiin joukko dokumentinhallinnan kehittämiskohteita. Tulokset osoittivat, että kehitettävää löytyisi jokaiselta tutkimukseen valitulta osa-alueelta. Kyselyn tulosten perusteella osa kehittämiskohteista koettiin selkeästi tärkeämmiksi kuin toiset. Tulosten analysoinnin jälkeen listattiin johtopäätöksiin kehittämiskohteiden lisäksi mahdollisia jat-kotutkimusaiheita, joista ensimmäinen olisi selvittää kuinka löydetyt kehittämistä vaativat kohdat saataisiin korjattua ja mikä järjestelmä tähän sopisi parhaiten.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailevaa tapaustutkimusta. Aluksi selvitettiin mitä toimiva dokumentinhallinta on teoriassa. Teoriaosuuteen valittiin joukko dokumentinhal-linnan ydinominaisuuksia, jotta kokonaisuutta pystyttiin vertaamaan nykytilanteeseen hallitusti. Teoriaosuuden jälkeen selvitettiin, minkälainen on dokumentinhallinnan nykyti-lanne TUVE-viestintäpalveluyksikössä. Nykytilanteen selvittämiseksi tehtiin kysely kohteena olevan yksikön henkilöstölle, haastateltiin yksikön esimiestä sekä tehtiin osallistuvaa havainnointia.
Nykytilanteen kartoituksen jälkeen saatuja tuloksia verrattiin teoriaosuuteen ja vertailun tuloksena löydettiin joukko dokumentinhallinnan kehittämiskohteita. Tulokset osoittivat, että kehitettävää löytyisi jokaiselta tutkimukseen valitulta osa-alueelta. Kyselyn tulosten perusteella osa kehittämiskohteista koettiin selkeästi tärkeämmiksi kuin toiset. Tulosten analysoinnin jälkeen listattiin johtopäätöksiin kehittämiskohteiden lisäksi mahdollisia jat-kotutkimusaiheita, joista ensimmäinen olisi selvittää kuinka löydetyt kehittämistä vaativat kohdat saataisiin korjattua ja mikä järjestelmä tähän sopisi parhaiten.