KAIKKI OK? : Nuorten kokemuksia Kotkan Ohjaamosta
Jokela, Tanja; Autio, Niina (2017)
Jokela, Tanja
Autio, Niina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017071714166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017071714166
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Ohjaamo-toimintaa, joka tarjoaa matalan kynnyksen periaatteella ohjausta ja neuvontaa alle 30-vuotiaille nuorille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nuorten kokemuksia Kotkan Ohjaamosta sekä tarjota heille mahdollisuus vaikuttaa Ohjaamon kehittämiseen. Samalla tuettiin alueen nuorten osallisuutta sekä selvitettiin heidän osallistumismahdollisuuksiaan Ohjaamon toiminnoissa. Erityisen tarkastelun kohteena oli Ohjaamon matalan kynnyksen palveluiden toteutuminen ja nuorten tarpeisin vastaaminen sekä nuorten tietoisuus Ohjaamosta. Lisäksi nuorilta kerättiin toiveita ja kehitysehdotuksia sekä Ohjaamon toimintaan että kesällä 2017 avautuvaan uuteen eri toimijoiden keskittymään, johon myös Kotkan Ohjaamo tulee sijoittumaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kohderyhmänä oli Ohjaamon toiminnan piirissä olevat nuoret. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kahdeksaa avointa yksilöhaastattelua, joiden vastaukset analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kartoitetaan nuorten elämän siirtymävaihei-siin liittyviä tarpeita ja nuorten osallisuutta. Lisäksi työssä esitellään valtakunnallista Ohjaamotoimintaa ja sen lähtökohtia.
Tutkimuksen tulosten perusteella nuorten kokemukset Kotkan Ohjaamosta olivat pääosin erittäin positiivisia. Nuoret olivat tyytyväisiä Ohjaamon yleiseen ilmapiiriin, kohtaamisiin työntekijöiden kanssa sekä Ohjaamon ulkoiseen näkyvyyteen. Tulevaisuudessa nuoret olisivat halukkaita osallistumaan enemmän heille suunnattujen palveluiden kehittämiseen heille sopivalla tavalla. Nuoret olisivat toivoneet myös enemmän tietoa Ohjaamon kautta saatavasta ohjauksesta ja palveluista. Nuorten vastauksista ilmeni, että Kotkan Ohjaamon tulisi tehostaa tiedottamista hyödyntäen siinä erityisesti nuorten suosimia kanavia.
Kotkan Ohjaamo voi hyödyntää nuorilta saatua kokemuspohjaista tietoa toimintojensa kehittämisessä sekä huomioida nuorten näkökulmia ja tarjota heille enemmän osallistumismahdollisuuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kohderyhmänä oli Ohjaamon toiminnan piirissä olevat nuoret. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kahdeksaa avointa yksilöhaastattelua, joiden vastaukset analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kartoitetaan nuorten elämän siirtymävaihei-siin liittyviä tarpeita ja nuorten osallisuutta. Lisäksi työssä esitellään valtakunnallista Ohjaamotoimintaa ja sen lähtökohtia.
Tutkimuksen tulosten perusteella nuorten kokemukset Kotkan Ohjaamosta olivat pääosin erittäin positiivisia. Nuoret olivat tyytyväisiä Ohjaamon yleiseen ilmapiiriin, kohtaamisiin työntekijöiden kanssa sekä Ohjaamon ulkoiseen näkyvyyteen. Tulevaisuudessa nuoret olisivat halukkaita osallistumaan enemmän heille suunnattujen palveluiden kehittämiseen heille sopivalla tavalla. Nuoret olisivat toivoneet myös enemmän tietoa Ohjaamon kautta saatavasta ohjauksesta ja palveluista. Nuorten vastauksista ilmeni, että Kotkan Ohjaamon tulisi tehostaa tiedottamista hyödyntäen siinä erityisesti nuorten suosimia kanavia.
Kotkan Ohjaamo voi hyödyntää nuorilta saatua kokemuspohjaista tietoa toimintojensa kehittämisessä sekä huomioida nuorten näkökulmia ja tarjota heille enemmän osallistumismahdollisuuksia.