Kiinteistönhoitoyrityksen huoltokirjan ominaisuudet ja luonti
Romppainen, Jukka (2017)
Romppainen, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017072014176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017072014176
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä selvitetään, millaisia ominaisuuksia kiinteistön huoltokirjan tulisi pitää sisällään niin, että huoltokirjat tunnistettaisiin hyödyllisiksi välineiksi kiinteistönhoitoyrityksille ja huoltokirjan muille käyttäjille. Insinöörityössä tutkitaan huoltokirjaa kiinteistönhoitoyrityksen tarpeiden kautta ja luodaan huoltokirja kiinteistönhoitoyrityksen sisäiseen käyttöön.
Insinöörityössä etsitään huoltokirjan tarpeita lakien ja määräyksien kautta sekä kartoittamalla kyselyiden avulla hyväksi havaittuja ominaisuuksia sekä sen puutteita. Kyselyissä vastaajat saavat vapaasti kertoa käyttämiensä huoltokirjojen ominaisuuksista, ja tämän lisäksi vastaajat arvioivat huoltokirjojen eri työkaluja kahdella tavalla: kuinka tärkeänä he eri sisällön alueita pitävät ja kuinka usein he tarvitsevat niitä.
Kyselyn avulla valitaan tärkeimmät ja useimmin käytetyt ominaisuudet. Insinöörityö pyrkii selostamaan, miksi huoltokirjan eri työvälineet tunnustetaan tärkeiksi. Kuvataan myös, miten ne voidaan luoda huoltokirjaan. Työn tuotoksena luodaan huoltokirja jo olemassa olevalle kiinteistölle. Lisäksi työssä kerrotaan, miten tietoja voi hakea kiinteistöstä huoltokirjaan, miten tiedot esitetään huoltokirjassa ja missä laajuudessa ne ovat hyödyllisiä.
Huoltokirjan käytössä vaikeuksia tuottaa liian raskaat sovellukset, minkä vuoksi huoltokirjan käyttö mobiililaitteilla on hidasta tai tiedon etsiminen on vaikeaa. Tämän takia huoltokirjan tulisi olla kevyt ja järjestelmällinen. Väärät tai vanhentuneet tiedot huoltokirjassa tekevät huoltokirjan epäluotettavaksi. Tämän vuoksi huoltokirjaa tulisi päivittää säännöllisin väliajoin ja nimetä huoltokirjalle pääkäyttäjä, joka päivittää tietoja aktiivisesti. Käyttäjäystävällinen huoltokirja toimii eri laitteilla, sisältää vain uutta ja käyttökelpoista tietoa ja huoltokirjaa käytetään säännöllisesti.
Insinöörityössä etsitään huoltokirjan tarpeita lakien ja määräyksien kautta sekä kartoittamalla kyselyiden avulla hyväksi havaittuja ominaisuuksia sekä sen puutteita. Kyselyissä vastaajat saavat vapaasti kertoa käyttämiensä huoltokirjojen ominaisuuksista, ja tämän lisäksi vastaajat arvioivat huoltokirjojen eri työkaluja kahdella tavalla: kuinka tärkeänä he eri sisällön alueita pitävät ja kuinka usein he tarvitsevat niitä.
Kyselyn avulla valitaan tärkeimmät ja useimmin käytetyt ominaisuudet. Insinöörityö pyrkii selostamaan, miksi huoltokirjan eri työvälineet tunnustetaan tärkeiksi. Kuvataan myös, miten ne voidaan luoda huoltokirjaan. Työn tuotoksena luodaan huoltokirja jo olemassa olevalle kiinteistölle. Lisäksi työssä kerrotaan, miten tietoja voi hakea kiinteistöstä huoltokirjaan, miten tiedot esitetään huoltokirjassa ja missä laajuudessa ne ovat hyödyllisiä.
Huoltokirjan käytössä vaikeuksia tuottaa liian raskaat sovellukset, minkä vuoksi huoltokirjan käyttö mobiililaitteilla on hidasta tai tiedon etsiminen on vaikeaa. Tämän takia huoltokirjan tulisi olla kevyt ja järjestelmällinen. Väärät tai vanhentuneet tiedot huoltokirjassa tekevät huoltokirjan epäluotettavaksi. Tämän vuoksi huoltokirjaa tulisi päivittää säännöllisin väliajoin ja nimetä huoltokirjalle pääkäyttäjä, joka päivittää tietoja aktiivisesti. Käyttäjäystävällinen huoltokirja toimii eri laitteilla, sisältää vain uutta ja käyttökelpoista tietoa ja huoltokirjaa käytetään säännöllisesti.