Reitistön Markkinointisuunnitelma : Partaharju - Nikkarila luontopolku
Damski, Samuel; Tolvanen , Antti (2017)
Damski, Samuel
Tolvanen , Antti
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062814030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062814030
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma Pieksämäellä sijaitsevalle Vedenjakaja- luontopolulle. Polku alkaa Partaharjun luontokeskukselta ja päättyy Nikkarilan kaupunginosaan. Polkua on uudistettu merkittävästi parin vuoden aikana ja sitä ei ole vielä markkinoitu. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luontoalueen markkinointikeinot näkyvyyden lisäämiseksi ja tarjota toimeksiantajalle valmis suunnitelma markkinoinnin toteuttamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi markkinoinnin lähtökohta-analyyseja ja eri kilpailukeinoja. Näiden välineiden avulla selvitettiin luontopolun ja Pieksämäen vahvuuksia ja heikkouksia, joiden pohjalta markkinointi voidaan toteuttaa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja menetelminä käytettiin ryhmähaastattelua sekä havainnointia. Haastattelu tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja haastateltavina olivat Partaharjun luontokeskuksen johtaja Eija Sorjonen, Pieksämäen yritysneuvoja Ritva Tissari-Ylönen ja tapahtumatuottaja Terho Häkkinen. Haastattelu toteutettiin huhtikuussa 2017.
Ryhmähaastattelusta saatujen vastausten ja viitekehyksen perusteella selvitettiin, kuinka alueen markkinointia tulisi suunnitella. Tutkimuksen tuloksista selvitettiin, mitä kanavia alueen markkinoinnissa tulisi käyttää ja mitkä ovat ne ryhmät, joille markkinointia kohdennetaan.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka avulla luontopolun markkinointia lähdetään toteuttamaan. Markkinointisuunnitelma tehtiin Pieksämäen kaupungin toimeksiannosta. Uuden palvelun markkinointi on tärkeää, koska sen avulla saadaan näkyvyyttä ja taataan toiminnan jatkuvuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma Pieksämäellä sijaitsevalle Vedenjakaja- luontopolulle. Polku alkaa Partaharjun luontokeskukselta ja päättyy Nikkarilan kaupunginosaan. Polkua on uudistettu merkittävästi parin vuoden aikana ja sitä ei ole vielä markkinoitu. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luontoalueen markkinointikeinot näkyvyyden lisäämiseksi ja tarjota toimeksiantajalle valmis suunnitelma markkinoinnin toteuttamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi markkinoinnin lähtökohta-analyyseja ja eri kilpailukeinoja. Näiden välineiden avulla selvitettiin luontopolun ja Pieksämäen vahvuuksia ja heikkouksia, joiden pohjalta markkinointi voidaan toteuttaa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja menetelminä käytettiin ryhmähaastattelua sekä havainnointia. Haastattelu tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja haastateltavina olivat Partaharjun luontokeskuksen johtaja Eija Sorjonen, Pieksämäen yritysneuvoja Ritva Tissari-Ylönen ja tapahtumatuottaja Terho Häkkinen. Haastattelu toteutettiin huhtikuussa 2017.
Ryhmähaastattelusta saatujen vastausten ja viitekehyksen perusteella selvitettiin, kuinka alueen markkinointia tulisi suunnitella. Tutkimuksen tuloksista selvitettiin, mitä kanavia alueen markkinoinnissa tulisi käyttää ja mitkä ovat ne ryhmät, joille markkinointia kohdennetaan.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka avulla luontopolun markkinointia lähdetään toteuttamaan. Markkinointisuunnitelma tehtiin Pieksämäen kaupungin toimeksiannosta. Uuden palvelun markkinointi on tärkeää, koska sen avulla saadaan näkyvyyttä ja taataan toiminnan jatkuvuus.