Kokonaisvaltaisen laadunhallintajärjestelmän luominen : Case Satakunnan oppisopimuskeskus
Heino, Ulla-Maija (2008)
Heino, Ulla-Maija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812104354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812104354
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Kokonaisvaltaisen laadunhallintajärjestelmän luominen. Case organisaationa oli Satakunnan oppisopimuskeskus. Asiakkaiden odotukset toiminnan laadusta kulminoituvat organisaation toimintaan. Jotta odotuksiin pystyttäisiin vastaamaan laadukkaalla toiminnalla, on toimintaa arvioitava ja kehitettävä systemaattisesti. Organisaation toiminta on kuvattava ja organisaation tulee toimia kuvausten mukaisesti. Toiminnan arvioimiseen organisaatio tarvitsee mittausjärjestelmän, joka antaa tietoa organisaation onnistumisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä kohdeorganisaation toiminta sekä luoda Balance Scorecard:n mukainen suorituskyvyn mittausjärjestelmä. Kyseessä oli kehittämisprojekti, jonka toteutettiin toimintatutkimuksena. Opinnäytetyön teoriapohjan muodostivat laadunhallintajärjestelmän sekä Balance Scorecard -mittariston luomiseen liittyvät teoriat. Tässä opinnäytetyössä teoria ja empiria vuorottelevat läpi koko työn. Projekti toteutettiin ajallisesti siinä järjestyksessä kuin se tässä opinnäytetyössä on esitetty. Projektin tuotoksena kohdeorganisaation toiminta määriteltiin ja kuvattiin sekä rakennettiin Balance Scorecard -mallin mukainen mittausjärjestelmä. Näistä elementeistä rakentui kohdeorganisaation laadunhallintajärjestelmän kuvaus.