Marketing management process of a service company operating in international trade
Oittinen, Lauri (2008)
Oittinen, Lauri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812104353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812104353
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii kulttuurierojen vaikutusta markkinoinninjohtamisprosessiin. Kohdeyrityksenä tutkimuksessa on Bacchus, kansainvälinen kahvilakirjakauppa joka sijaitsee Madridissa Espanjassa. Tärkeä osa tutkimusta oli löytää ja antaa suosituksia kohdeyritykselle markkinointitoimintojen parantamiseen. Teoriaosan sisältö on jaettu kahteen pääotsikkoon: kulttuurierot johtamisessa ja markkinointisuunnitelman tekeminen. Kulttuurierot johtamisessa otsikon alle on kerätty tietoa useista tärkeistä kulttuuriteorioista ja kulttuurista yleensä. Teorian markkinointiosa koostuu markkinointisuunnitelman tekemisen eri vaiheista ja sisältää aiheita kuten SWOT analyysi ja markkinointimix. Empiirinen osa suoritettiin käyttämällä kvalitatiivista metodia. Haastattelukysely lähetettiin avainhenkilölle kohdeyrityksessä. Haastattelu antoi tietoja kohdeyrityksen toiminnasta ja siitä miten he toteuttavat markkinointiprosessinsa. Tutkimuksen tulokset osoittivat että Bacchuksella menee varsin hyvin ja että heillä ei ole suuria ongelmia tai kysymyksiä joihin tulisi puuttua. Tutkimuksen kulttuuriaspekti jäi hieman epäselväksi koska huolimatta kohdeyrityksen kansainvälisestä luonteesta heillä ei ole ollut ongelmia tällä saralla.