Asiakaspalvelun vaikutus asiakkaan ostopäätöksessä
Venäläinen, Anni (2017)
Venäläinen, Anni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013851
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakaspalvelun merkitystä asiakkaan ostopäätökseen. Toimeksiantajana tälle työlle toimi Kuopion keskustan Intersport, joka on vapaa-ajan erikoisliike ja yksi Suomen tunnetuimpia urheiluvälinekauppoja. Tutkimuksella haluttiin lisäksi saada kuva toimeksiantajan asiakaspalvelun tasosta sekä siitä, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat palveluun. Lisäksi selvitettiin sitä, miksi asiakkaat asioivat kyseisessä liik-keessä. Tavoitteena oli hankkia tutkittua tietoa asiakkaiden mielipiteistä ja kokemuksista sekä löytää mahdollisia kehittämiskohteita.
Teoriaosuus rakentuu asiakaspalvelun ja sen laadun tarkastelusta monesta näkökulmasta sekä asiakkaan osto-päätökseen vaikuttavista asioista. Teoriaosuudessa on käytetty niin kirjallisia kuin sähköisiä lähteitä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin informatiivista kyselyä. Aineisto koottiin käyttämällä paperista kyselylomaketta. Lomaketta tarjottiin maksaneille asiakkaille, jotta saataisiin tietää nimenomaan ostopäätökseen vaikuttaneita asioita. Kysely oli liikkeessä ajanjaksoilla 7.3. - 5.4.2017 sekä 15. - 23.4.2017. Ensimmäisellä kyselykerralla ei saatu toivottua määrää vastauksia, vaikka ajanjakso oli tuolloin jo pitkä. Kyselylomakkeita palautui kaiken kaikkiaan liian vähän, jotta tuloksia olisi voinut yleistää koskemaan koko asiakaskuntaa. Tulokseksi jäi 24 vastausta.
Vaikka tuloksista ei yleistyksiä voida tehdä, ovat yksittäisten asiakkaiden mielipiteet tärkeitä. Myös pienessä vastaajajoukossa löytyi hajontaa tyytyväisyyden näkökulmasta. Voin kuitenkin todeta perehdyttyäni moniin eri tietolähteisiin, että asiakaspalvelulla on mahdollista vaikuttaa paljon asiakkaan ostopäätökseen. Tämän opinnäytetyön avulla toimeksiantaja saa tietoonsa asiakkaiden mielipiteitä palvelusta sekä teoriaosion pohjalta he voivat pohtia asiakaspalvelunsa kehittämistä. Jatkuvasti digitalisoituvana aikana asiakaspalvelusta on tullut entistä merkittävämpi kilpailukeino ja siihen perinteisten myymälöiden tulisi panostaa menestyäkseen markkinoilla.
Teoriaosuus rakentuu asiakaspalvelun ja sen laadun tarkastelusta monesta näkökulmasta sekä asiakkaan osto-päätökseen vaikuttavista asioista. Teoriaosuudessa on käytetty niin kirjallisia kuin sähköisiä lähteitä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin informatiivista kyselyä. Aineisto koottiin käyttämällä paperista kyselylomaketta. Lomaketta tarjottiin maksaneille asiakkaille, jotta saataisiin tietää nimenomaan ostopäätökseen vaikuttaneita asioita. Kysely oli liikkeessä ajanjaksoilla 7.3. - 5.4.2017 sekä 15. - 23.4.2017. Ensimmäisellä kyselykerralla ei saatu toivottua määrää vastauksia, vaikka ajanjakso oli tuolloin jo pitkä. Kyselylomakkeita palautui kaiken kaikkiaan liian vähän, jotta tuloksia olisi voinut yleistää koskemaan koko asiakaskuntaa. Tulokseksi jäi 24 vastausta.
Vaikka tuloksista ei yleistyksiä voida tehdä, ovat yksittäisten asiakkaiden mielipiteet tärkeitä. Myös pienessä vastaajajoukossa löytyi hajontaa tyytyväisyyden näkökulmasta. Voin kuitenkin todeta perehdyttyäni moniin eri tietolähteisiin, että asiakaspalvelulla on mahdollista vaikuttaa paljon asiakkaan ostopäätökseen. Tämän opinnäytetyön avulla toimeksiantaja saa tietoonsa asiakkaiden mielipiteitä palvelusta sekä teoriaosion pohjalta he voivat pohtia asiakaspalvelunsa kehittämistä. Jatkuvasti digitalisoituvana aikana asiakaspalvelusta on tullut entistä merkittävämpi kilpailukeino ja siihen perinteisten myymälöiden tulisi panostaa menestyäkseen markkinoilla.