Yhteistyön tehostaminen viestinnän keinoin : Case Ingman Ice Cream
Peltonen, Mira (2010)
Peltonen, Mira
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297223
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on tehostaa Ingman Ice Creamin yhteistyötä eri tahojen kanssa viestinnän keinoin. Aihe on jaettu sisäiseen ja ulkoiseen viestintään. Ulkoisen viestinnän kohderyhmänä ovat Vaasan alueen vähittäiskaupat ja sisäisen viestinnän taas yrityksen omat menekinedistäjät. Tavoitteena on myös perustella, miksi viestintään kannattaa panostaa, eli tuoda esiin sen tehokkaan käytön mukanaan tuomat edut. Teoriaosuudessa olen selvittänyt ulkoisen ja sisäisen viestinnän käsitteitä, niiden tavoitteita sekä pyrkinyt selventämään millä tavoin ne työelämässä näkyvät. Työni empiirinen osuus on laadullinen tutkimus Vaasan alueen vähittäiskauppojen sekä yrityksen menekinedistäjien tyytyväisyyden tasosta Ingmanin suhteen. Vähittäiskaupoille tutkimusmenetelmänä käytin kyselylomakkeita sekä henkilökohtaisia haastatteluja. Analysoin kyselyt ja selvensin tuloksia haastatteluissa saamieni yksityiskohtaisten kommenttien perusteella. Menekinedistäjille lähetin sähköpostitse kyselyn. Vastausten pohjalta laadin yhteenvedon seikoista, jotka eniten aiheuttivat tyytymättömyyttä sekä tarjosin parannusehdotuksia ilmenneille ongelmakohdille. Tekemäni kyselyn perusteella vähittäiskaupat ovat melko tyytyväisiä yhteistyöhön Ingmanin kanssa. Kuitenkin ketjuyhteistyö, kampanjointi ja dokumentointi erityisesti reklamoinnin suhteen kaipaisivat parannusta. Menekinedistäjät olivat tyytymättömiä tiedonkulkuun sekä yhteishengen puutteeseen. Myös kampanjamateriaalin määrän ja laadun suhteen toivottiin parannusta. Tiedon keräys tarpeesta olisi kannattavaa niin työskentelyn mukavuuden kuin taloudellisuudenkin kannalta.